30
oktober
2014
|
00:00
Europe/Brussels

Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Vanwege de groei van het aantal reizigers, het opvoeren van de frequenties op
sommige trajecten en  beperkte voorraden reserve-materieel schaft NS de komende
jaren nieuwe Sprinters en Intercity’s aan. Ook worden treinen gemoderniseerd.
Bewezen technologie, duurzaamheid en comfort voor de reiziger staan hierbij
voorop. Inmiddels zijn diverse materieelprojecten in de volgende fase beland.

Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) nadert
afronding


NS is wegens de behoefte aan nieuwe Sprinters bezig met de aanbesteding van de
Sprinter Nieuwe Generatie (SNG). Na een uitgebreide aanbesteding met erkende en
grote treinenbouwers is duidelijk geworden dat CAF in de laatste fase van de
aanbesteding het beste bod heeft neergelegd. Met deze partij wordt dan ook
voorlopig eerst verder onderhandeld zoals gebruikelijk in dit soort procedures.

De circa 120 nieuwe Sprinter-treinstellen die NS voornemens is aan te
schaffen bij CAF zijn volledig gebaseerd op treinen die nu al rijden in diverse
landen en die zich al bewezen hebben in alle situaties. Ze moeten vanaf 2018 in
dienst komen en worden -net als de huidige Sprinters- transparant (zodat
reizigers eenvoudig kunnen zien waar plek is en voor de sociale veiligheid),
energiezuinig, toegankelijk voor rolstoelgebruikers (incl. rolstoeltoegankelijk
toilet), kunnen snel optrekken en worden geschikt gemaakt om te rijden onder
ERTMS. NS heeft verder de mogelijkheid om in de toekomst aanvullende orders te
plaatsen.

Oude dubbeldekkers ingezet in afwachting nieuwe Sprinters

In afwachting van de komst van de nieuwe Sprinters neemt NS vanaf
december aanstaande verder elf oude dubbeldekkers met de groene bankjes (DD-AR)
uit de reservevloot weer tijdelijk in dienst. Na een kleine technische
opknapbeurt helpen deze treinstellen de capaciteit op peil te houden tot de
komst van de SNG. In totaal komen komend halfjaar 18 treinstellen van dit type
tijdelijk weer op het spoor. Ook enkele andere oudere dubbeldekkers keren
mogelijk tijdelijk terug op het spoor. Dit wordt nu onderzocht als mogelijke
maatregel voor extra capaciteit.

Intercity’s

Ook voor de aanschaf van nieuwe Intercity’s loopt een aanbesteding bij NS
(Intercity Nieuwe Generatie; ICNG). Deze treinen worden een belangrijke drager
van de uitvoering van bijvoorbeeld het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) en de
integratie van de HSL met het Hoofdrailnet. Het aanschaffen van treintypes die
zich al hebben bewezen staat ook hier voorop net als bij de SNG. De treinen
komen naar verwachting -als eerste op de HSL- per 2021 in dienst. De eerste fase
van de aanbesteding waarbij enkele geschikte en erkende leveranciers worden
geselecteerd loopt nu en moet voor het einde van het jaar zijn afgerond.

Overig

Los van de aanschaf van nieuwe Sprinters en Intercity’s worden 81
treinstellen van het dubbeldekertype VIRM (Intercity) de komende jaren volledig
gemoderniseerd
en duurzamer gemaakt bij NedTrain in Haarlem, zodat ze  weer jaren kunnen
rijden. Daarnaast worden in totaal 301 ICRm-rijtuigen klaargemaakt voor diensten
over de HSL. Hierbij draait het vooral om kleine technische aanpassingen aan
bijvoorbeeld het chassis. Verder worden deze rijtuigen opnieuw gespoten zodat
met de gloednieuwe TRAXX-locomotieven een uniforme trein ontstaat. Van binnen
vinden beperkte aanpassingen plaats, omdat de treinstellen zo snel mogelijk weer
nodig zijn voor inzet in actieve dienst vanaf december.

Nog duurzamer met de trein

Vanaf 2015 rijden alle elektrische treinen van NS voor 50% op nieuwe groene
stroom afkomstig uit nieuwe windparken. Vanaf 2018 is dit zelfs voor 100%.


de treinen van CAF die basis zijn voor nieuwe SNG-sprinters van NS