Utrecht,
18
november
2015
|
09:21
Europe/Brussels

Een dag op pad met .... Esther, planner

Hoe zorg je ervoor dat een trein op de juiste plek staat?

Dit is Esther, planner materieel bij NS. Met een klein team is zij verantwoordelijk voor de inzet van treinen rondom speciale evenementen of bij een aangepaste dienstregeling, bijvoorbeeld tijdens winterweer.

Bij een aangepaste dienstregeling vanwege slecht winterweer rijdt NS met minder treinen, vertelt Esther: ’Zodat er meer capaciteit is om eventuele calamiteiten op te vangen.’ Dat zijn lastige beslissingen: ’Een dag van te voren beslissen we - op basis van de weersvoorspellingen - wat we doen, over op een aangepaste dienstregeling of niet? Om 19.00 uur zijn de plannen voor de aangepaste dienstregeling klaar en kunnen de treinen naar de juiste locaties gebracht worden voor de opstart van de volgende dag.' Het frustrerende is, zegt ze: ’Als het tóch meevalt met het winterweer, kunnen we niet meer terug. Die treinen staan dan soms helemaal aan de andere kant van Nederland - dat krijg je niet meer zo makkelijk teruggedraaid.’

Het leukste onderdeel van haar werk? ’Dat is meteen ook het ingewikkeldste,’ aldus Esther: ’Soms eindigt een trein op woensdagavond in Groningen, maar is diezelfde trein de volgende ochtend in Maastricht nodig. Het is een leuke puzzel om ervoor te zorgen dat zo’n trein dan ’s ochtends toch op de juiste plek staat. Esther voelt zich erg verantwoordelijk voor haar werk. Een voorbeeld? ’We hadden hard gewerkt aan de aangepaste dienstregeling voor SAIL, omdat er extra lange treinen nodig waren om alle bezoekers naar Amsterdam en weer naar huis te krijgen. Tijdens het evenement zelf was ik op vakantie, maar kon ik het echt niet laten om een Nederlandse krant te halen om te kijken of alles goed was gegaan,’ Lachend: ’Maar ik zag niks in de krant staan, en dat is meestal een goed teken.’

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.