25
september
2012
|
00:00
Europe/Brussels

Eerste herfststorm

Met gisteren de eerste storm is de herfst echt begonnen. Bomen en grote
stukken zwerfvuil (landbouwplastic) op het spoor en de bovenleiding, zorgden
gisteren op een aantal trajecten voor verstoringen. NS en ProRail nemen diverse
maatregelen om eventueel ongemak van herfstweer zoveel mogelijk te voorkomen.

In de herfst kan gladheid op de rails ontstaan door onder andere bladeren,
roest, vet en olie, vaak in combinatie met vocht. Hierdoor krijgen treinen
minder grip op de rails. Gevolg kan zijn dat treinen doorglijden bij het remmen
en wielen beschadigd raken. Dit is iets waar het spoor in alle landen mee te
maken heeft (Zie video
'gladheid op het
spoor'
).

Vanwege mogelijke gladheid wijzigen van 8 oktober tot en met 8 december op
een aantal trajecten de vertrek- en aankomsttijden met een à twee minuten.
Tijdens de herfst hebben de weersomstandigheden op deze trajecten soms een
negatieve invloed, daarom vinden kleine aanpassingen in de dienstregeling plaats
(zie ns.nl voor de trajecten)
om vertragingen e.d. op te kunnen vangen.  Machinisten hebben zo ook iets meer
ruimte om geleidelijk op te trekken en te remmen en zo schade aan de wielen door
slippen of blokkeren voorkomen.

Naast enkele kleine aanpassingen in de dienstregeling is er ook dit jaar weer
een Sandite-campagne ter bestrijding van de gladheid. Er wordt door ProRail
samen met NS preventief een speciale gel (Sandite) op het spoor gespoten om het
spoor stroef te maken in de herfst. Dit gebeurt met treinen van NS die hiervoor
zijn aangepast.

ProRail heeft verspreid over het land ploegen, aannemers en
diesellocomotieven paraat die in bijzondere omstandigheden kunnen ingrijpen.
Bijvoorbeeld als de infrastructuur beschadigd raakt door omvallende bomen. Ook
zijn bomen en struiken op risico trajecten in de aanloop naar de herfst extra
gesnoeid.