Utrecht,
30
augustus
2016
|
10:00
Europe/Brussels

Eerste nieuwe gemoderniseerde dubbeldekker (VIRM) gereed

  • Eerste van 81 dubbeldekkers volledig gemoderniseerd voor reizigers

  • Serieproductie start nu. In 2020 alle 81 treinen gereed

  • Volledige modernisering door NS in eigen werkplaats in Haarlem

  • Investering van ca. €450 mln

Vandaag presenteert NS de eerste van 81 gemoderniseerde dubbeldekkers (type VIRM) in de werkplaats in Haarlem. De trein is een compleet gemoderniseerde versie van de, in de jaren negentig door NS bij Talbot/Bombardier aangeschafte, dubbeldekker. De trein is weer van alle gemakken voorzien voor de reiziger. Door nieuwe led-verlichting en verbeterde aerodynamica is de trein ook duurzamer en zuiniger geworden. Nieuwe rolstoeltoegankelijke toiletten, kunst, meer bagageruimte, wifi en actuele reisinformatie complementeren het geheel. NS-dochter NedTrain heeft de volledige modernisering voor haar rekening genomen. Marjan Rintel, directeur Operations NS: “Dit type dubbeldekker is ons grootste werkpaard dat in de spits tot wel 1.000 reizigers per keer vervoert. Met deze modernisering kan de trein weer jaren mee en hij ziet er ook nog eens prachtig uit. Mooi Hollands vakmanschap.”

Hans Seegers, directeur van de werkplaats in Haarlem waar de trein is gemoderniseerd: “Wij zijn ontzettend trots op deze trein die de reiziger als nieuw zal ervaren. We konden voortbouwen op de ervaringen met de 50 dubbeldekkers (type DDZ) die hier eerder al zijn gemoderniseerd en die inmiddels als beste worden gewaardeerd door onze reizigers. Nu we deze eerste dubbeldekker (type VIRM) klaar hebben, kunnen we de serieproductie opstarten. Tussen 2016 en 2020 komen er zo elk jaar ongeveer 20 nieuwe treinen op het spoor en kunnen ze weer jaren mee. Een mooi voorbeeld van duurzaam ondernemen.”

Zones

Het bovengedeelte van de nieuwe trein leent zich, door de opstelling van de stoelen achter elkaar en een zakelijker inrichting, meer om in te werken en lezen. Hier zijn ook duidelijk herkenbare stiltezones voor maximale rust. De benedenverdieping is informeler met zitplaatsen die tegenover elkaar staan en een brede lounge zitplaats op elke benedenverdieping. Alle treinen zijn verder voorzien van: het modernste meubilair; schermen met actuele reisinformatie en gratis draadloos internet. In het kader van toegankelijkheid is rekening gehouden met rolstoeltoegankelijke toiletten met (voor het eerst) ook een urinoir, brailleplaatjes bij de trapleuningen en verbeterde zichtbaarheid van en signalering bij treindeuren. Er is gebruik gemaakt van duurzame materialen en de nieuwste technologie zoals design LED-lampen die zich aanpassen aan de hoeveelheid buitenlicht. In de trein is, in lijn met de NS-traditie, ook moderne kunst aangebracht met in het oog springende deurduwers en jashaken. Verder is er in de oude liftschachtjes (hier ging vroeger de trolley van railcatering in) meer bagageruimte gecreëerd.

Serieproductie

Bij de ombouw van de treinen wordt gewerkt volgens de principes uit de auto-industrie, waarbij de rijtuigen stuk voor stuk volledig worden gestript en gemoderniseerd. Het grootste deel van al het materiaal dat hierbij vrijkomt wordt gerecycled.

Grootschalige vernieuwing van de vloot

De modernisering van deze dubbeldekker (type VIRM) is onderdeel van een programma van €2,5 miljard aan investeringen in nieuw/gemoderniseerd materieel bij NS. Zo stromen vanaf eind dit jaar 58 nieuwe Sprinters van Stadler in. Ook volgen vanaf 2018 118 nieuwe Sprinters van CAF. Vanaf 2021 stromen ca. 80 nieuwe Intercity’s in van Alstom.

download
VIRM modernisering