Utrecht,
22
oktober
2021
|
08:54
Europe/Brussels

Eerste testdagen nieuwe tienminutentreinen soepel verlopen

Samenvatting

De eerste testdagen met de nieuwe tienminutentreinen zijn soepel verlopen. Sinds september kunnen reizigers op woensdagen elke tien minuten een Intercity nemen tussen Rotterdam en Schiphol en tussen Nijmegen en Schiphol. Daarnaast wordt ook de eerste tienminutenSprinter getest tussen Dordrecht en Rotterdam. Zoals gepland, hadden reizigers deze dagen vaker een zitplaats en hoefden ze minder lang te wachten.

download

De video is rechtenvrij te downloaden

Vinger aan de pols

Een team van NS en ProRail monitort de test nauwlettend. Tijdens de testdagen hebben we de mogelijkheid om de dienstregeling van de tienminutentrein onder verschillende omstandigheden te testen en eventueel kinderziektes eruit te halen. Zo willen we ervoor zorgen dat de tienminutentreinen bij het begin van de nieuwe dienstregeling in december meteen goed van start kunnen. De tienminutentreinen worden tussen 8 september en 8 december getest op woensdagen tussen 07.00 en 19.00 uur.

Direct op de eerste testdag was er een verstoring tussen Arnhem en Utrecht. “Het klinkt misschien vreemd, maar voor het testen is het juist goed als er een verstoring is op het spoor”, zegt projectmanager Hesther Platenkamp van NS. “Op die testdag kwamen we erachter dat in het scenario dat we minder Intercity’s kunnen rijden op dat traject, de stop op station Veenendaal-De Klomp verviel. Dat hebben we meteen in de scenario’s aangepast zodat reizigers wel gewoon dit station kunnen bereiken.”

Ondanks verstoringen viel nog geen drie procent van de treinen uit, wat vergelijkbaar is met het gemiddelde op andere dagen. Het percentage treinen dat op tijd aankwam met een marge van 3 minuten was 93 procent, iets hoger dan verwacht.

Reisinformatie

Tijdens de eerste testdagen hebben we gemerkt dat reizigers moeten wennen aan gewijzigde vertrektijden en vertrekperrons. Ook al liggen de stations Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp op het traject van de tienminutentrein, er stopt niet iedere tien minuten een trein. Toch zijn de vertrektijden van de Intercity’s daar wel gewijzigd. En op station Dordrecht is het niet mogelijk elke tienminutenSprinter continu vanaf hetzelfde perron te laten vertrekken. Sommige reizigers liepen automatisch naar hun oude vertrekperron, waardoor ze een eerdere Sprinter soms misten.

Om deze problemen te ondervangen hebben we de reisinformatie over de testdagen uitgebreid. Op maandagen staat er al een melding in de reisplanner over de testdagen, er wordt meer omgeroepen op stations en we wijzen reizigers op de testdagen en mogelijk gewijzigde vertrektijden of perrons via de borden op stations.

Infrastructuur

Om de tienminutentreinen mogelijk te maken, heeft ProRail de afgelopen jaren in opdracht van het ministerie van IenW de infrastructuur aangepast. Zo zijn er extra inhaalsporen aangelegd, diverse sporen verdubbeld en bij sommige stations extra perrons aangelegd. “Deze aanpassingen waren nodig om ruimte te bieden voor een dienstregeling met meer treinen.” zegt ProRail-projectleider Dick Tersteeg. “Uit de eerste zeven testdagen kunnen we voorzichtig concluderen dat de dienstregeling goed in elkaar zit en voldoende robuust is.”

Doordat er meer treinen rijden, zijn overwegen langer dicht. Daarom monitort ProRail hoe lang alle spoorbomen gesloten zijn en houden we op enkele overwegen met extra surveillance en cameratoezicht weggedrag in de gaten. We zien dat weggebruikers zich in het alpgemeen netjes gedragen en wachten tot het rode licht gedoofd is voordat ze oversteken.

De nieuwe tienminutentreinen worden sinds 8 september iedere woensdag getest. Deze testen zijn een essentiële voorbereiding op de nieuwe dienstregeling in december, wanneer treinreizigers élke werkdag iedere tien minuten met de Intercity of Sprinter kunnen reizen.