04
februari
2015
|
00:00
Europe/Brussels

Effect Low Car Diet: 42% reist nog altijd bewuster

42% van de deelnemers aan het Low Car Diet 2014, die in 30 dagen
gebruik maakten van andere vormen van vervoer dan de eigen auto, reizen 11 weken
na de start nog altijd bewuster. Dit resulteert tevens in 30% minder
autokilometers en 28% minder CO2-uitstoot. Dit blijkt uit onderzoek van
gedragsdeskundig adviesbureau Dijksterhuis & Van Baaren.

"In het onderzoek* komt naar voren dat er al gedragsverandering plaatsvindt
voordat er beleidswijzigingen plaatsvinden. De evaluatie maakt nog eens treffend
duidelijk dat onbekend vaak onbemind is. Als medewerkers eenmaal wat vaker
andere vormen van vervoer gebruiken, zoals hetOV en de highspeed e-bike,
ontdekken ze de voordelen. Bijvoorbeeld dat je in de trein ook echt tijd voor
jezelf hebt om te werken of een boek te lezen. Tevens bleek dat een derde van de
deelnemers na afloop van het Low Car Diet wel anders zou willen reizen, maar
zich onvoldoende gestimuleerd voelt door hun werkgever. Bedrijven kunnen hier
dus daadwerkelijk een belangrijke rol in spelen,” vertelt Geert Kloppenburg,
expert in mobiliteitstransitie van Urgenda.

“Telkens sta ik er nu bij stil waarom ik voor de auto kies. Kan het ook
anders? Het relaxt treinen is me namelijk goed bevallen”, aldus een medewerker
van Arcadis, deelnemer in 2014.

Low Car Diet: goedkoper en gezonder

Tijdens het Low Car Diet 2014 maakten 1150 deelnemers, waaronder 100
directeuren, met de mobiliteitskaart een maand lang gratis gebruik maken van OV,
OV-fiets, highspeed e-bikes, Greenwheels en vergaderlocaties van Regus. Door
gebruik te maken van kennis en tools uit de gedragswetenschap werden deelnemers
gestimuleerd anders te gaan reizen. Dit resulteerde in een besparing van 38% op
hun mobiliteitskosten en het feit dat de medewerkers 16% meer bewogen.

“Privé maak ik meer gebruik van de fiets”, aldus een medewerker van
Unilever, deelnemer in 2014.

Low Car Diet 2015 gestart

In 2015 kunnen bedrijven wederom meedoen aan het Low Car Diet, dat inmiddels is
gestart. Bedrijven kunnen dit jaar zelf het startmoment kiezen om 30 dagen
goedkoper, schoner en gezonderte reizen. De nadruk ligt op beleidswijziging en
gedragsverandering. De mogelijkheden van beleidswijzigingen worden verkend in
een workshop voorafgaande aan het Low Car Diet. De 30 dagen ‘test periode’ wordt
opgevolgd door een sessie om met medewerkers en het bedrijf de resultaten te
bespreken en te verankeren in gedrag en beleid zoals het concreet maken van
bijvoorbeeld een andere reiskostenregeling. Uit het onderzoek blijkt namelijk
dat 33% van de deelnemers wel anders wil reizen, maar onvoldoende wordt
gestimuleerd door de werkgever. Veel deelnemers zouden bijvoorbeeld graag een
mobiliteitsbudget willen waarbij het ‘anders reizen’ ook bewust beloond wordt.

Deelnemende bedrijven strijden wederom tegen elkaar in een wedstrijd om
zoveel mogelijk duurzame kilometers te maken. De winnaar zal bekend gemaakt
worden op de Dag van de Duurzaamheid, vrijdag 9 oktober.

Kijk op voor meer informatie en aanmelding op
www.lowcardiet.nl

“Ik heb mijn auto verkocht en ben met de trein gaan reizen”, aldus een
medewerker van Nike, deelnemer in 2014

Initiatiefnemers

Het Low Car Diet is een initiatief van Urgenda in samenwerking met
Arriva, Connexxion, EY, Greenwheels, Ministerie I&M, NS, OV-fiets, Regus,
Samen op Reis en Veolia. Low Car Diet is tevens een project binnen het
samenwerkingsinitiatief Samen op Reis, OpStap naar een beter OV.