22
november
2012
|
00:00
Europe/Brussels

Effecten herfst op ochtendspits

Met gisteravond veel wind in de Randstad had de herfst vanmorgen tijdens de
ochtendpits nodige effect op het spoor.  Afgewaaide bladeren in combinatie met
vocht zorgden voor gladde sporen waardoor op veel trajecten wat langzamer
gereden moest worden en reizigers vertraging ondervonden.

NS en ProRail nemen diverse maatregelen om eventueel ongemak van herfstweer
voor reizigers zoveel mogelijk te voorkomen. In de herfst kan gladheid op de
rails ontstaan door onder andere bladeren, roest, vet en olie, vaak in
combinatie met vocht. Hierdoor krijgen treinen minder grip op de rails. Gevolg
kan zijn dat treinen doorglijden bij het remmen en wielen beschadigd raken. Dit
is iets waar het spoor in alle landen mee te maken heeft (zie video
'gladheid
op het spoor'
).

Vanwege gladheid zijn van 8 oktober tot en met 8 december op een aantal
trajecten de vertrek- en aankomsttijden ook met een à twee minuten gewijzigd.
Tijdens de herfst hebben de weersomstandigheden op deze trajecten soms een
negatieve invloed, daarom vinden kleine aanpassingen in de dienstregeling plaats
(zie
ns.nl
voor de trajecten) om vertragingen e.d. enigszins op te kunnen vangen. 
Machinisten hebben zo ook iets meer ruimte om geleidelijk op te trekken en te
remmen en zo schade aan de wielen door slippen of blokkeren voorkomen.

Naast enkele kleine aanpassingen in de dienstregeling is er ook dit jaar weer
een Sandite-campagne ter bestrijding van de gladheid. Er wordt door ProRail
samen met NS preventief een speciale gel (Sandite) op het spoor gespoten om het
spoor stroef te maken in de herfst. Dit gebeurt met treinen van NS die hiervoor
zijn aangepast.

ProRail heeft verspreid over het land ploegen, aannemers en
diesellocomotieven paraat die in bijzondere omstandigheden kunnen ingrijpen.
Bijvoorbeeld als de infrastructuur beschadigd raakt door omvallende bomen. Ook
zijn bomen en struiken op risico trajecten in de aanloop naar de herfst extra
gesnoeid.