Utrecht,
06
januari
2020
|
11:06
Europe/Brussels

Favoriete treinen van 2019

Onze treinenfamilie bestaat uit meer dan tien verschillende treintypen. De ene net ietsjes nieuwer dan de ander, een Sprinter of een Intercity: allemaal een beetje anders. Voor ons even belangrijk. Om de treinreis voortdurend te verbeteren vragen we reizigers jaarlijks naar hun ervaringen. Zo weten we wat de favoriete trein van 2019 was. Belangrijker: zo leren we wat reizigers echt relevant vinden en kunnen we de treinreis nog comfortabeler maken.

Uit de treinbelevingsmonitor blijkt dat het rapportcijfer voor onze treinen elk jaar stijgt. Het algemeen oordeel over de trein steeg in 2019 naar een 7.6 voor alle Intercity’s (2014: 7.1) en de Sprinters scoorden een 7.5 (2014: 7.0). De jongste Sprinters (FLIRT en SNG) scoren het beste. Beide treinen krijgen een gemiddeld rapportcijfer van een 7.8. Een gedeelde eerste plek. De gemoderniseerde dubbeldekker (VIRM) volgt de Sprinters op de voet met een 7.7. Investeringen in nieuwe treinen worden gewaardeerd door onze reizigers, want traditiegetrouw scoren de nieuwe treinen het beste in de Treinbelevingsmonitor. De oudere treinen sluiten de lijst af. Een van onze eerste dubbeldekkers (DDAR) die in 2019 voor het laatste reed, scoorde een 6.2. Reizigers gaven de oudste Sprinter (SGM) een halve punt lager dan de nieuwere Sprinters.

Algemeen oordeel
Het algemeen oordeel wordt in de treinbelevingsmonitor gevormd door de volgende vier onderdelen: sfeer, comfort, reinheid en veiligheid. We vragen reizigers over hun ervaringen met het interieur en de faciliteiten, de aantrekkelijkheid van de trein en of zij hun reistijd aangenaam konden besteden. Daarnaast vragen we reizigers of zij de trein als schoon en verzorgd ervaren. Ook de verlichting en het veiligheidsgevoel spelen een rol in het oordeel.

Investeren in comfortabele trein
Een fijne treinreis is afhankelijk van een tal van omstandigheden. De trein zelf speelt hier vanzelfsprekend een bepalende rol in. Daarom investeert NS in totaal €3.8 miljard in de aanschaf van nieuwe treinen en de modernisering van bestaande treinen. De effecten hiervan zien we terug in de waardering van onze reizigers. In 2017 zijn alle 58 nieuwe Sprinters type Flirt (Stadler) op het spoor gekomen. Van de bestelling van 206 Sprinters (SNG) bij de Spaanse fabrikant CAF rijden inmiddels 75 op verschillende trajecten. In 2021 kunnen de eerste reizigers instappen in de nieuwe, snelle Intercity (Alstom).