Utrecht,
16
mei
2023
|
09:31
Europe/Brussels

Flink meer werkzaamheden aan het spoor, en dat merken reizigers

Er wordt de komende jaren flink aan het spoor gewerkt om het druk bereden spoor in Nederland goed te onderhouden. Dat is nodig om het OV in Nederland ook in de toekomst op peil te houden. Zo werkt ProRail van zaterdag 20 mei tot en met zondag 25 juni rond Rotterdam Centraal aan het spoor. Daardoor is het in de toekomst mogelijk om meer treinen tussen Den Haag en Rotterdam te rijden. Om de overlast voor reizigers zo klein mogelijk te houden, zijn verschillende collega’s al maanden bezig met voorbereidingen.

“Het aantal werkzaamheden aan het spoor is dit jaar hoger dan andere jaren”, zegt Marco van Eijsden, hoofd infrastructuur bij NS. “In vergelijking met 2019 wordt er ruim 30 procent meer gewerkt aan het spoor door ProRail.” Dat komt door normaal onderhoud, maar ook omdat het spoor op veel plekken gemoderniseerd wordt. ProRail is bezig het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS aan te leggen. Daarnaast wordt op veel plaatsen extra spoor aangelegd, sporen vernieuwd en seinen vervangen.”

En dat wordt dan weer veroorzaakt doordat we in de toekomst meer reizigers verwachten. “Er worden flink wat huizen gebouwd in de buurt van het spoor en daar willen we goede treinverbindingen aanbieden. Dus willen we meer treinen kunnen rijden, die ook nog harder kunnen. Ook omdat de trein een belangrijk middel is om duurzamer te reizen.”

Rotterdam
Van zaterdag 20 mei tot en met zondag 25 juni werkt ProRail rond Rotterdam aan het spoor. Daardoor is de dienstregeling van, naar en via Rotterdam Centraal in die periode aangepast. Daarnaast zet NS verschillende keren bussen in. Op 24 en 25 juni is er helemaal geen treinverkeer mogelijk van, naar en via Rotterdam Centraal. Reizigers moeten rekening houden met een extra reistijd en drukte.

Tijdens de werkzaamheden adviseren we reizigers tijdig hun reis van deur tot deur te plannen in de NS-App of op ns.nl omdat sommige treinen op andere tijden vertrekken of niet rijden. Het kan ook zijn dat treinen vanaf een ander perron vertrekken.

Werkzaamheden aan het spoor

Komende jaren
Naast grote werkzaamheden in Rotterdam, wordt er in het najaar nog gewerkt rond Schiphol, Weesp en het hele jaar door rond Gouda. In juni zijn er nog grote werkzaamheden aan de Zeeuwse Lijn en in de zomer rond Apeldoorn. Een overzicht staat hier. En dan gaat het alleen nog maar om dit jaar. “Ook de komende jaren verwachten we een verdere toename van het aantal werkzaamheden”, zegt Marco.

Als reiziger ga je dat merken. De kans wordt groter dat je moet omreizen of gebruik moet maken van alternatief vervoer zoals de bus. Vaak is dat in de weekenden of in vakantieperiodes, maar dat zal nu ook steeds meer op doordeweekse dagen zijn. Om de hinder zo beperkt mogelijk te houden voor reizigers zijn tientallen collega’s al maanden bezig met voorbereidingen. Er zijn collega’s die vervangende bussen regelen, planners die treinen op omreisroutes langer maken en collega’s die op locatie reizigers begeleiden en van informatie voorzien.

Communicatie
Een van hen is Yvon Nijmeijer, bij NS verantwoordelijk voor de communicatie richting reizigers en andere belanghebbenden, zoals organisatoren van evenementen. “Het begint allemaal al bijna een jaar van tevoren als onze logistieke afdeling de plannen gaat maken. We proberen dan zoveel mogelijk te kijken of reizigers kunnen omrijden. Want met de bussen kunnen we niet zoveel mensen vervoeren als met de trein. Dat is al meteen het eerste moment waarop ik word bijgepraat.”

“Drie maanden voordat de werkzaamheden daadwerkelijk beginnen, haal ik collega’s bij elkaar die ervoor zorgen dat iedereen goed geïnformeerd wordt. Daar zitten onder andere mensen van woordvoering, Reisinformatie, interne communicatie en ProRail bij. Zodat zij op tijd weten wat er gaat gebeuren en wat de gevolgen zijn van de werkzaamheden voor onze reizigers én collega's.”

Reizigers worden stapsgewijs geïnformeerd, zodat ze op verschillende momenten herinnerd worden aan de werkzaamheden. “Het start met borden op de stations, daarna volgen er nog mailtjes naar vaste klanten. Een week van tevoren lichten we de media in, wordt er omgeroepen op de stations en is de NS Reisplanner aangepast. Een paar dagen voor de werkzaamheden zetten we ook nog berichten op sociale media.”

24 en 25 juni
In het weekend van 24 en 25 juni is Rotterdam Centraal niet bereikbaar per spoor. Reizigers kunnen gebruik maken van NS-bussen of het RET-metronet. Reizigers kunnen op deze pagina terecht voor meer informatie over alternatieve reismogelijkheden.

Werkzaamheden
ProRail werkt in fases aan het spoor rond Rotterdam. Zo worden er verschillende sporen en wissels aangepast om treinen in de toekomst sneller binnen te laten komen en meer treinen te laten rijden rond Rotterdam. De perrons langs de sporen 7, 8 en 9 worden verlengd waardoor treinen vanuit Den Haag vanaf hetzelfde perron terug kunnen rijden. En er wordt een nieuwe aanrijroute aangelegd voor nood- en hulpdiensten voor het station.

De werkzaamheden zijn in het kader van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Rijswijk - Rotterdam, waarin vervoerders en ProRail in opdracht van het ministerie van I&W samenwerken om hoogwaardige treinverbindingen te realiseren.