Utrecht,
21
september
2021
|
14:03
Europe/Brussels

Gevolgen reizigers acties 22 september

Samenvatting

De vakbonden FNV Spoor en VVMC hebben acties aangekondigd op woensdag 22 september op de IC Brussel en voor servicemedewerkers op het station. In dit bericht lees je wat dit voor onze reizigers betekent.

IC Brussel
De vakbonden FNV en VVMC hebben acties aangekondigd op de IC Brussel voor woensdag 22 september. We vinden deze stappen teleurstellend. Dit leidt tot overlast voor reizigers. De IC Brussel rijdt op woensdag alleen tussen Breda en Brussel. Reizigers vanuit Amsterdam, Den Haag, Schiphol of Rotterdam kunnen overstappen op station Breda. Zij kunnen hiervoor gebruikmaken van de binnenlandse treinen of de IC Direct. Zij betalen hiervoor geen toeslag. Reizigers kunnen ook gebruikmaken van de NMBS stoptrein van Roosendaal naar Antwerpen. De overige internationale treinen rijden woensdag volgens dienstregeling.

Reizigers die naar Brussel reizen moeten woensdag rekening houden met een langere reistijd, uitval van treinen en andere vertrek- en aankomsttijden. We doen ons uiterste best om hen zo goed mogelijk te informeren. We adviseren reizigers kort voor vertrek de reisplanner te raadplegen. Deze is inmiddels bijgewerkt.

Servicemedewerkers
We vinden het teleurstellend dat vakbonden FNV Spoor en VVMC servicemedewerkers van NS hebben opgeroepen om morgen het werk neer te leggen. Op stations die een balie van Tickets & Service hebben, zal deze morgen mogelijk gesloten blijven.

Reizigers kunnen de servicezuil gebruiken op het station of klantenservice bellen voor ondersteuning op afstand. We zetten morgen extra collega’s in bij klantenservice, maar vragen reizigers rekening te houden met een langere wachttijd aan de telefoon. Reisassistentie voor reizigers met een beperking blijft beschikbaar.

NS wil het serviceaanbod beter aansluiten op de veranderende behoefte van de reiziger die steeds meer digitaal zijn zaken doet en steeds minder aan de balie. Afgelopen december hebben we aangekondigd dat we het aantal stations met een vaste ticketservicebalie willen terugbrengen van 36 naar 15. Hierdoor neemt het aantal stations waarop reizigers ondersteuning krijgen op afstand via hun eigen telefoon of servicezuil op het station toe van 237 naar 253. Op basis van gesprekken die we inmiddels met collega’s, ondernemingsraad en reizigersorganisaties hebben gevoerd, verwachten wij dat deze aantallen nog iets wijzigen.

De plannen hebben natuurlijk invloed op de servicemedewerkers. Veel servicemedewerkers hebben daarom gebruikgemaakt van een vertrekregeling en/of hebben een andere baan gevonden binnen of buiten NS. Hierdoor kan iedereen die nu nog servicemedewerker is dat ook blijven. De collega’s van Veiligheid & Service en andere servicediensten op het station als Reisassistentie voor reizigers met een beperking, de OV-fiets of de StationsHuisKamer vallen buiten de reikwijdte van deze plannen.