Stel je voor, je zit in de trein en de hoofdconducteur roept om dat iedereen moet overstappen op het volgende station naar spoor 4, maar je kunt het omroepbericht niet horen omdat je doof of slechthorend bent? Dan is het fijn als iemand je met een paar gebaren verder op weg helpt.

Sinds een paar dagen is de smartphone-app van het Nederlands Gebarencentrum daarom uitgebreid met treingebaren. Zo kunnen NS-medewerkers én medereizigers de juiste gebaren gebruiken om te communiceren met reizigers die doof of slechthorend zijn. In de app staan nu gebaren voor bijvoorbeeld reisinformatie en calamiteiten onderweg. Ook nodigt de app nu dus uit om eens spontaan een gebarengesprek aan te gaan.

NS Hoofdconducteur Els Quax is initiatiefnemer en drijvende kracht. Zij en haar collega’s van NS Toegankelijkheid sloegen de handen ineen met Nederlands Gebarencentrum. Deze smartphone- app bestaat al veel langer, maar een groot aantal spoorgebaren staat er dus sinds kort in.

Els Quax is een gedreven collega: “als hoofdconducteur kom ik zoveel mensen tegen die een andere vorm van communiceren hebben. Een conducteur kan in zijn communicatie het beste flexibel zijn naar al onze doelgroepen, dat schept het meeste vertrouwen”.

download

Els heeft zelf een avondcursus Nederlandse Gebaren Taal gevolgd. “Er ging een nieuwe wereld voor mij open. Ik werd hierin gesteund door NS omdat ik de gebarentaal zag als extra aanvulling om mijn werk beter te kunnen doen”.

De gebaren zijn natuurlijk niet alleen voor NS-medewerkers bedoeld: iedereen kan de App downloaden en gebruiken. Het gebruik voor NS-collega’s is vrijwillig – juist ook omdat de app bedoeld is voor íedereen die gebarentaal wil leren of gebruiken.

Utrecht,
16
februari
2018
|
13:14
Europe/Brussels

Goed idee NS-hoofdconducteur: nu ook treingebaren in app #gebarentaal