Utrecht,
23
oktober
2017
|
16:40
Europe/Brussels

Grüezi! Zwitserse Spoorwegen “op cursus” bij NS?

Samenvatting

De Zwitserse Spoorwegen SBB keken woensdag bij NS en Prorail mee bij de tienminutentrein, de test van ProRail en NS waarbij elke tien minuten een Intercity rijdt tussen Amsterdam – Utrecht – Eindhoven. In Zwitserland rijden de treinen tussen de grote steden nu ieder halfuur. Er zijn plannen om in 2025 ieder kwartier een trein te rijden. Bijvoorbeeld tussen Basel en Bern. In Nederland willen ze leren hoe zo’n frequentieverhoging in zijn werk gaat. Voor een tienminutentrein zijn in Zwitserland nog geen plannen, Naast de Zwitsers, zijn ook de Deense en Duitse Spoorwegen te gast om te zien hoe de tienminutentrein werkt.

Treinen bij de buren: halfuurs- of kwartiersdienst?

Niet alleen de Zwitsers willen leren hoe zo’n frequentieverhoging werkt. Deutsche Bahn rijdt nu als basis ieder uur een reguliere trein en op sommige trajecten twee of drie treinen per uur, naast de ICE voor lang afstanden. Vaak is dit niet in een vast ritme. Voor de regio tussen Dortmund en Keulen zijn plannen om na 2020 ieder kwartier een reguliere trein te rijden. Voor een tienminutentrein, zoals in Nederland tussen Amsterdam – Utrecht – Eindhoven zijn nog geen plannen. De Deense DSB komt ook meekijken bij de tienminutentrein van ProRail en NS. In Denemarken rijden de Intercity’s ieder halfuur. Stoptreinen rond Kopenhagen rijden elke tienminuten. DSB focust in Denemarken niet op een verdere frequentieverhoging, maar wil vooral de reistijd verkorten.

Freqentieverhogingen in Nederland

Bij NS werd in de jaren ’70 een frequentieverhoging van 1 naar 2 treinen per uur doorgevoerd. Sinds de jaren ’90 rijden Intercity’s in Nederland elke kwartier. Vanaf 10 december rijdt de Intercity tussen Amsterdam – Utrecht – Eindhoven iedere tien minuten. De volgende lijn waar NS dit wil is Schiphol – Arnhem – Nijmegen, maar wanneer dat gerealiseerd kan worden is nog niet bekend.

Test met tienminutentrein, hoe zat het ook alweer?

NS en ProRail testen sinds 6 september iedere woensdag de tienminutentrein tussen Amsterdam, Utrecht, ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven. Reizigers tussen deze steden kunnen 6 keer per uur met een Intercity reizen. Dat betekent vaker een zitplaats en minder lang wachten. Deze testen zijn een essentiële voorbereiding op de nieuwe dienstregeling in december, wanneer treinreizigers op dit traject élke dag iedere tien minuten met de Intercity kunnen reizen. Achter de schermen brengt de uitbreiding van het aantal treinen grote veranderingen met zich mee. Tot aan de start van de nieuwe dienstregeling is de woensdag daarom 14 keer ‘testdag’.