Dordrecht,
01
november
2022
|
08:42
Europe/Brussels

Het spoor tussen Dordrecht en Rotterdam bestaat 150 jaar

Ook station Dordrecht is 150 jaar oud

De spoorlijn tussen Dordrecht en Rotterdam bestaat 1 november precies 150 jaar. En ook station Dordrecht heeft dit jaar 150 kaarsjes uitgeblazen. Om dit moment te markeren delen NS en ProRail vanochtend op station Dordrecht speciale herdenkingspins uit aan reizigers.

Spoorlijn Dordrecht-Rotterdam 
Op 1 november 1872 vertrok de eerste stoomtrein van De Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen, een van de voorlopers van NS, vanaf station Dordrecht richting Rotterdam Feijenoord. Station Dordrecht was al onderdeel van een langer traject: van Antwerpen naar Rotterdam. In Rotterdam lagen toen nog geen bruggen of tunnels, dat veranderde later. De reizigers naar Rotterdam moesten uitstappen op station Mallegat, op Feijenoord. In de jaren daarna is het spoornetwerk verder uitgebreid naar de trajecten die we nu kennen. 

Tegenwoordig noemen we het spoor tussen Dordrecht en Leiden de ‘Oude Lijn’ en is het de vervoersslagader van Zuid-Holland. NS en ProRail vieren de verjaardagen op 1 november. Vanaf 07.00 uur worden er speciale herinneringsspeldjes uitgedeeld aan reizigers op station Dordrecht.

CitySprinter 
Langs de Oude Lijn worden tot 2040 circa 170.000 nieuwe woningen gebouwd. “De provincie groeit en NS en ProRail bewegen mee. NS heeft de ambitie om elke vijf minuten een CitySprinter en meer Intercity’s te laten rijden”, zegt NS Regiodirecteur Magdalena Piotrowska. “Daar zijn aanpassingen voor nodig aan de infrastructuur, die ook onderdeel zijn van de investeringsvoorstellen voor het Nationaal Groeifonds.” 

Helga Cuipers, regiodirecteur Randstad Zuid ProRail: "150 jaar spoor tussen Dordrecht en Rotterdam is natuurlijk een feestje waard. We zijn er blij en eigenlijk ook wel een beetje trots op. Deze spoorlijn heeft in de loop der jaren veel betekend voor de regio. We zullen ons er natuurlijk voor in blijven zetten dat dat in de toekomst ook zo blijft en zelfs nog wordt uitgebouwd. Want het spoor heeft dus geschiedenis, maar nog veel meer toekomst."

Station Dordrecht 
Eigenlijk vierde station Dordrecht al op 1 januari haar 150e verjaardag maar door corona konden we dat toen niet vieren. Op 1 januari 1872 werd station Dordrecht in gebruik genomen toen het werd aangesloten op het spoorwegennet dat Rotterdam en Antwerpen met elkaar in verbinding bracht. Deze verbinding kon tot stand komen na de bouw van de spoorbruggen over de grote rivieren ten noordwesten en zuiden van Dordrecht. Het station is een mooi monumentaal gebouw, dat met name opvallend is door de lengte van het gebouw van 108 meter. In het hoge middengedeelte zijn negen deuren geplaatst die toegang geven tot de stationshal. De gevel is bekroond met een fronton, waarin de stationsklok is geplaatst. Aan beide zijden strekken lange lage vleugels zich uit langs het spoor. Op de beide uiteinden zijn kopgebouwtjes, die boven het dak van de vleugels uitsteken. 

Tegenwoordig is het station voorzien van allerlei voorzieningen voor reizigers, zoals onder andere toiletten, bagagekluizen, OV fietsen, fietsreparatiepunt, een AED, een watertappunt en natuurlijk diverse winkels zoals een AH to go, Broodzaak, Smullers en een AKO.