Utrecht,
22
juli
2019
|
15:12
Europe/Brussels

Hittemaatregelen NS: Aircotreinen in plaats van oude dubbeldekkers

Samenvatting

Onze weerman verwacht tropische temperaturen. Dat betekent extra badgasten naar Zandvoort aan Zee. Vanwege de zomer rijden we hier extra treinen. Waar nodig, zullen we die vanaf morgen verlengen. Ook nemen we diverse hittemaatregelen. 95% van de treinen heeft een airco. Oudere dubbeldekkers zonder airco vervangen we morgen zoveel mogelijk door moderne aircosprinters. We hebben hiervoor op dit moment voldoende reservetreinen achter de hand.

ProRail geeft aan dat de kans op verstoringen aan spoor en wissels door het extreme weer groter is. Ook treinen kunnen door de deze hitte eerder last krijgen van een defect. We raden reizigers aan om water mee te nemen onderweg. Inmiddels is al op zo’n 90 stations een watertappunt geopend waar je gratis je flesje met kraanwater kunt vullen.

5.000 Airco’s

De treinen van NS hebben in totaal 5.000 airco’s. Om ervoor te zorgen dat reizigers in een koele trein kunnen zitten, hebben de airco’s de hoogste prioriteit: als er een defect raakt, gaat deze trein zo snel mogelijk voor reparatie van het spoor. Dagelijks werken deze periode extra monteurs verspreid over vier locaties aan het onderhoud en herstel van de airco’s.

download
Zomerhitte, prio voor airco

Welke treinen vervangen we?

De oude dubbeldekkers DDAR hebben geen goede ventilatie voor dit weer. Deze rijden vooral als Sprinter tussen Zwolle en Utrecht en tussen Apeldoorn en Enschede. Morgen worden deze dus zoveel mogelijk vervangen door moderne Sprinters met airco. Alleen in uiterste gevallen zal de oude dubbeldekker rijden. De SGM, ook een trein zonder airco, rijdt wel. Hoewel het ook in deze trein warm zal worden, kunnen hier de ouderwetse schuifraampjes open.