Utrecht,
31
oktober
2018
|
16:34
Europe/Brussels

Hoe gaat het op de HSL?

De HSL-Zuid is een populaire lijn: in 2017 groeide het aantal reizigers al met 25% en de verwachting is dat die groei dit jaar doorzet. Vanaf de nieuwe dienstregeling in december 2018 laat NS hierom nog 1 intercity Direct per uur extra rijden en dan krijgen alle intercity Direct treinen een extra rijtuig. De afgelopen weken op de HSL waren uitdagend, onder meer door softwareproblemen. Dit leidt tot hinder en overlast voor reizigers. Wat gebeurt er om de prestaties op de HSL op peil te houden? 

Intercity direct
Bij de 78 TRAXX-locomotieven die NS gebruikt op de HSL is tussen mei en oktober noodzakelijke nieuwe software geïnstalleerd. De update was nodig om de treinen aan aangepaste technische eisen te laten voldoen. In de nieuwe software zit ondanks uitgebreid testen een fout, die ervoor zorgt dat de trein soms stopt tijdens de rit. De machinist kan dit herstellen om weer verder te kunnen rijden. Dit levert in de meeste gevallen een paar minuten vertraging op. Soms leidt dit echter tot langdurige stilstand van de trein. Samen met de leverancier van de trein werken we er hard aan om dit voor de Kerst opgelost te hebben.

Reizigerspunctualiteit
De softwareproblemen leveren tijdelijk hinder op voor reizigers op de HSL. Met het Ministerie is afgesproken dat de reizigerspunctualiteit dit jaar uitkomt op of boven de 82,1% (bodemwaarde). Tot eind september scoorde NS ruim hierboven: 83,6% van de reizigers kon reizen volgens de planner **. Door onder andere de softwareproblemen daalt dit cijfer in de maand oktober tot 81,3% Hieronder vind je de resultaten van dit jaar tot dusver. Over 2017 haalde NS uiteindelijk een reizigerspunctualiteit van 83,4%, ook boven de afgesproken bodemwaarde. De prognose is dat NS ook dit jaar de afspraken gaat nakomen.

 

01-01 t/m 30-09

Oktober 2018

Bodemwaarde 2018

Reizigerspunctualiteit 5 minuten **

83,6%

81,3%

82,1%

In oktober is er niet substantieel meer uitval van treinen ten opzichte van de eerste negen maanden.

Extra trein en langere treinen
Op dit moment is de zitplaatskans in de HSL-treinen 95,5%. Hier is de bodemwaarde 91,2%. Met het toevoegen van één extra trein per uur vanaf december 2018 en het (vanaf begin 2019) uitbreiden met een extra rijtuig van elke intercity Direct trein wordt een capaciteitsuitbreiding van bijna 20% gerealiseerd: elk uur zijn er dan voor reizigers 850 stoelen extra beschikbaar. Hiermee is voorlopig de maximale capaciteit van de NS-treinen op de HSL bereikt. De verwachtte reizigersgroei is echter nog groter waardoor de reiziger nog steeds een drukke trein ervaart. De door NS bestelde Intercity Nieuwe Generatie zal ook leiden tot betere prestaties op de HSL.

Intercity Brussel
Afgelopen april heeft NS twee nieuwe treinen op de Hogesnelheidslijn (HSL) geïntroduceerd: de Eurostar Amsterdam-Londen en de Intercity Brussel. De uitval van de intercity Brussel was hierdoor korte tijd slechter direct na de start van het rijden via de HSL. Deze tijdelijke “prestatiedip” kondigde NS al vooraf aan bij het nieuwsbericht over de introductie. Sinds juni verbeterde de punctualiteit van deze treinen juist. Ook de treinen van de Intercity Brussel hebben nu last van het softwareprobleem bij de TRAXX-locomotieven.

** Reizigerspunctualiteit drukt uit hoeveel procent van de reizigers de reis kan maken volgens de reisplanner met een maximale vertraging van 5 minuten.