Utrecht,
15
juni
2020
|
09:34
Europe/Brussels

Ingrijpende werkzaamheden aan spoor rond Amsterdam Amstel

Vervangende metro's en bussen tussen Amsterdam Centraal-Amsterdam Bijlmer ArenA

Samenvatting

ProRail werkt van 14 tot 30 juli aan het spoor in Amsterdam. De spoorbeheerder bouwt nieuwe seinen, wissels, trappen en een tunnel om de grote reizigersgroei in de regio in de toekomst op te kunnen vangen. Samen met de gemeente Amsterdam, GVB, NS en Vervoerregio Amsterdam (VRA) zijn voorbereidingen getroffen. Deze werkzaamheden veroorzaken langere reistijd en overlast in de omgeving. Reizigers reizen om met de metro of maken gebruik van extra treinen en vervangende bussen die door NS en GvB worden ingezet. 

De populariteit van steden blijft groeien, evenals het aantal reizigers en goederen. Ook in Amsterdam en omgeving. Openbaar vervoer helpt de stad 24 uur per dag toegankelijk en leefbaar te houden. Het spoor – zowel metro als trein - is cruciaal voor de mobiliteit in Nederland. Om de infrastructuur klaar te maken voor de reizigersgroei van de toekomst past ProRail het spoor aan. 

In deze animatie zie je wat er allemaal gaat gebeuren: 

Wat houden de werkzaamheden in?

Op de Amstelstroomlaan in Amsterdam komt een tunnel onder twee treinsporen en zeven metrosporen. Deze zal twee woonwijken met elkaar gaan verbinden: het Bajes- en het Amstelkwartier. Station Amsterdam Amstel krijgt een nieuwe trap waardoor meer reizigers sneller de trein in en ook uit kunnen stappen. Bij station Amsterdam Muiderpoort worden nieuwe seinen en enkele nieuwe wissels aangelegd.

Gevolgen voor reizigers en reisadvies

Van 14 tot 30 juli is er daarom geen treinverkeer mogelijk tussen de stations Amsterdam Bijlmer ArenA en Amsterdam Centraal, beperkt metroverkeer op Amsterdam Amstel, en geen metroverkeer tussen Amsterdam Amstel - van der Madeweg. Van Amsterdam Centraal richting Amsterdam Muiderpoort en Weesp is er wel treinverkeer mogelijk, behalve op zondag 19 juli.

Reizigers tussen Amsterdam en Utrecht moeten rekening houden met werkzaamheden aan de oude Demka spoorbrug van 14 t/m 23 juli. Dit betekent dat er geen Sprinters rijden tussen Breukelen en Utrecht Centraal, hiervoor worden bussen ingezet.

Daarnaast moeten reizigers rekening houden met extra reistijd en drukte in het vervangende vervoer, op de omreisroute en bij de (tijdelijke) bushaltes, mede door de speciale Coronamaatregelen in het OV.

NS en GVB raden reizigers aan om kort voor vertrek hun reis te plannen in de Reisplanner of App voor een actueel reisadvies.

Van drie jaar naar 16 dagen

Omdat Prorail op verschillende locaties in Amsterdam tegelijk aan het werk gaat, heeft dit een behoorlijke impact op het reizigersvervoer. Toch is ervoor gekozen om de werkzaamheden tegelijk te doen om de overlast te beperken. Nu duren deze 16 dagen. Als ze los van elkaar waren gepland zouden er ruim twintig verschillende werkzaamheden nodig zijn geweest die drie jaar in beslag hadden genomen.

Samenwerkende partijen

Bij deze 16-daagse werkzaamheden zijn verschillende partijen betrokken: ProRail, NS, GvB, MET, gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam (VRA). Aannemers die betrokken zijn bij de werkzaamheden tijdens de buitendienststelling zijn: BAM en Strukton.