Utrecht,
24
april
2019
|
08:00
Europe/Brussels

Instapinfo op perronbord Utrecht Centraal: soepel instappen, snel een zitplaats

Samenvatting

NS beproeft vanaf vandaag een nieuwe manier van instappen op Utrecht Centraal. De perronborden op spoor 18 tonen nu ook instapinformatie. Hier zien reizigers de lengte en de stoppositie van de trein. Ook toont het perronbord per rijtuig hoeveel plek er nog is. 10 seconden voor vertrek, telt een timer af naar het moment waarop de conducteur het vertreksignaal geeft. Zo kunnen reizigers soepeler instappen en vinden ze eenvoudig een zitplaats. NS onderzoekt ook of dit ervoor zorgt dat de trein beter op tijd rijdt. De proef duurt tot half juni.

“Scheve trein”

NS houdt de proef op perron 18, waar de Intercity naar Den Bosch en verder vertrekt. Vooral in de avondspits zijn de treinen hier scheef verdeeld: reizigers stappen veelal op dezelfde plek in- vaak bij de roltrappen - waardoor het rijtuig daar erg vol is, terwijl het rijtuig verderop nog volop plek heeft. Elke conducteur herkent deze situatie. Een goed voorbeeld is de Intercity van 17.24 van Utrecht Centraal naar Den Bosch, een van de meest “scheve treinen” van de dag. Deze trein bestaat uit 10 rijtuigen. Op een maandag zitten er ongeveer 700 reizigers in deze trein, maar er is plek voor meer dan 1000 reizigers. Het 8e rijtuig is met 158% overbezet, terwijl in het 2e en 3e rijtuig maar liefst tweederde van de stoelen nog beschikbaar is. De instapinformatie op de perronborden moet deze scheve verdeling tegen gaan en zo zorgen voor meer reiscomfort.

infographic

Tienminutentrein en op tijd rijden

Spoor 18 van Utrecht Centraal ligt op de route van de tienminutentrein van Amsterdam via Utrecht naar Den Bosch en Eindhoven, een van de drukste treinroutes van het land. Sinds de start van deze trein in 2017, werken ProRail en NS intensief samen om het vertrekproces verder te verbeteren. Elke tien minuten vertrekt hier een Intercity, waardoor nauwkeurig op tijd rijden hier nog belangrijker is dan elders. Als reizigers zich beter over het perron en de trein te verspreiden, hoeven ze niet gelijktijdig door dezelfde deur naar binnen, waardoor er geen onnodige tijd verloren gaat. De timer die naar het laatste moment aftelt, moet voorkomen dat reizigers na het fluitsignaal nog instappen. Na afloop van de proef – die in eerste instantie zes weken duurt - moet duidelijk worden of reizigers hierdoor meer comfort ervaren en of de trein beter op tijd rijdt.

Drukte in de spits

In de spits kan het in de trein erg druk zijn. Het aantal reizigers in de trein groeit ieder jaar. Daarvoor schaffen we extra treinen aan en rijden we steeds meer treinen. De zitplaatskans in de spits is ongeveer 95%. Als treinen scheef verdeeld zijn, helpt het verlengen van treinen echter niet. Naast de instapinformatie, is NS bezig met de landelijke invoering van de zitplaatszoeker. Deze laat in de NS Reisplanner-app zien in welk rijtuig nog zitplaatsen beschikbaar zijn. Uit onderzoek blijkt dat voor 30% van de sta-reizigers, eigenlijk nog een zitplaats is.”

Hoe werkt het?

De Perronborden laten de gebruikelijke reisinformatie zien. Daarnaast worden afwisselend de vertrektijd en de resterende tijd tot vertrek getoond. Onderin beeld staat de trein afgebeeld, waarbij de kleuren wit, geel en oranje per rijtuig tonen hoe groot de kans op een zitplaats is. Ook de perronletters worden op het perronbord afgebeeld en laten zo zien waar de trein stopt. Tien seconden voor het fluitsignaal van de conducteur telt een timer terug naar het laatste moment dat reizigers kunnen instappen. Het perronbord toont dan de mededeling “Niet meer instappen”.