Utrecht,
02
mei
2023
|
07:23
Europe/Brussels

Internationale treindrukte deze zomer in goede banen geleid

Treinreizen is populairder dan ooit. Dankzij de groeiende behoefte om duurzaam te reizen neemt ook de drukte op treinen toe. Maar de capaciteit groeit niet even snel mee en daarom is het vaak druk aan boord in de piek van de zomer. NS neemt deze zomer maatregelen om de beschikbare capaciteit zo eerlijk mogelijk te verdelen en de drukte in goede banen te leiden, zowel naar Duitsland als naar België.

Van en naar Duitsland

Eerder maakten NS en DB verplichte stoelreservering op de ICE International bekend. De reserveringsplicht maakt dat alle grensoverschrijdende reizigers van 17 juni t/m 18 augustus 2023 moeten beschikken over een stoelreservering om met de ICE International te kunnen reizen. Dit zorgt ervoor dat iedereen, ongeacht de ticketsoort, in gelijke mate kans heeft op een comfortabele reis.

Van en naar België

Ook de zomerdrukte in de IC Brussel vraagt om een andere aanpak deze zomer. NS en de Belgische NMBS zijn van plan om reizigers die een goedkoop ticket tegen het Early Bird tarief kopen, voor een specifieke trein te laten kiezen. Dit is geen zitplaatsreservering, maar maakt wel dat reizigers alleen de treinen kunnen nemen waarvoor een kaartje is gekocht. Tot nog toe konden zij elke trein van en naar Brussel pakken. Deze maatregel maakt de bezetting van de trein voorspelbaarder en zorgt dat reizigers van en naar Brussel op alle tijdstippen voldoende comfort houden. Bij verstoringen of uitval mag de reiziger met een Early Bird-ticket uiteraard de reis met de volgende trein vervolgen, de binding aan een specifieke trein vervalt dan. Ook is NS van plan de momenten waarop de midweek (rustiger en goedkoper) en weekend (drukker en duurder) variant van Early Bird kaartjes moet worden gekocht anders te plannen. De tickets zelf worden niet duurder. Voor de andere ticketsoorten voor de IC Brussel verandert niets.

Meer en nieuwe treinen

Voor de IC Brussel, die deel uitmaakt van de concessie van het hoofdrailnet, is een advies gevraagd aan de samenwerkende consumentenorganisaties in het LOCOV. De ultieme oplossing is natuurlijk de inzet van meer en nieuwe treinen in alle richtingen. Die zijn er echter niet van de een op de andere dag. Wel werkt NS met partners aan een forse uitbreiding. Zo zal na 2024 de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) als Intercity Brussel worden ingezet en komen er nieuwe ICE 3neo-treinen op de route richting Frankfurt.