Utrecht,
16
november
2016
|
11:10
Europe/Brussels

Is de conducteur zijn uniform vergeten?

,,Dames en heren, op deze trein vindt kaartcontrole in burger plaats. We vragen u hieraan mee te werken.’’ Soms schalt deze tekst uit de trein-luidsprekers, waarna NS-personeel zonder uniform en in burgerkleding de kaartjes checkt. Undercover-controleurs dus, hoe zit dat?

Zwartrijden

Deze zogeheten ‘burgeracties’ hebben vooral als doel om zwartrijders (reizigers zonder kaartje) te pakken en zo de sociale veiligheid op en rond het spoor te vergroten. Deze reizigers letten meestal scherp op waar het geüniformeerd personeel instapt en zijn behendig in het ontlopen van controle. En juist zwartrijders zijn eerder agressief als ze door een ‘gewone’ conducteur in uniform worden betrapt. Als na sluiting van de treindeuren opeens een ploegje controleurs in burgerkleding door de trein gaat, kunnen zwartrijders daar niet meer op reageren. Zo worden ze eerder in de kraag gevat.

Politie

De controles worden uitgevoerd door medewerkers Veiligheid & Service (V&S) van NS. Soms doen ook politiemensen in burgerkleding mee. Ook de politie wil agressie in de trein immers zoveel mogelijk tegengaan. Als V&S een zwartrijder heeft gevonden, kijkt vervolgens de politie mee. Dit omdat zwartrijders vaak nog meer op hun kerfstok hebben. Zo komt het bijvoorbeeld voor dat zij belastingschulden, openstaande boetes, wapens/drugs hebben of moeten ze nog een gevangenisstraf uitzitten. Afhankelijk van deelname door de politie doen er per burgeractie 4 tot 6 mensen mee.

Tegengaan agressie

NS doet samen met partners veel aan de bestrijding van agressie in de trein en op stations. Burgeracties, ook op de stations, horen daar bij. Overlastplegers en zwartrijders lopen zo eerder tegen de lamp, waardoor de kans wordt verminderd dat ze zich agressief gedragen tegen reizigers of geüniformeerde medewerkers. Dit draagt bij aan het veiligheidsgevoel van reizigers en personeel.

Hoe vaak?

Burgeracties zijn meerdere malen per week, vanaf de middag tot in de late uurtjes. Lijnen waarvan uit de registratie blijkt dat er vaker agressie plaatsvindt of wordt zwartgereden, komen het meest aan bod.

Wat vinden reizigers ervan?

Reizigers zijn vaak verrast als opeens iemand zonder uniform om hun vervoerbewijs vraagt. Dit vooral als ze oortjes in hebben en daardoor de omroeptekst hebben gemist. Maar de controleurs dragen allen een badge waarmee ze zich kunnen identificeren en na uitleg over de actie zijn reizigers er meestal positief over, omdat ze zich er veiliger door voelen.

Reacties 1 - 6 (6)
Bedankt voor uw bericht.
Alex Moret
31
May
2018
Interessante strategie, vandaag voor het eerst op traject Amsterdam Centraal - Den Haag centraal meegemaakt. Wel ietwat verwarrend, ook om te merken dat je automatisch je OV laat scannen en je dan pas afvraagt wat er aan de hand is... Zijn er ook risico's verbonden aan het ongeautoriseerd scannen van pasjes? Het lijkt me namelijk dat door conducteurs in burger het ook makkelijker wordt om kaarten te skimmen...
René Wildeman
19
January
2017
Prima initiatief. Was er niet mee bekend en werd er vandaag voor het eerst mee geconfronteerd. Kunnen ze ook optreden tegen de zakdoekjeleggers?
René Wildeman
19
January
2017
Prima initiatief. Was er niet mee bekend en werd er vandaag voor het eerst mee geconfronteerd. Kunnen ze ook optreden tegen de zakdoekjeleggers?
">alert(0)
03
January
2017


.
03
January
2017
.
Johan Evers
18
November
2016
Het is erg intimiderend om mee te maken soms, wat misschien ook de bedoeling is. Het wordt namelijk ook nog eens niet omgeroepen. Rond Amsterdam meerdere malen gehad, maar het is ook als nette reiziger niet bepaald een visitekaartje. Medewerkers weigeren soms namelijk hun BOA insigne te tonen, waardoor ze op basis van de wet, anders dan een politieagent, geen recht hebben een taak als BOA uit te voeren. Dan kan misschien nog wel gevraagd worden om een kaartje, maar een boete uitschrijven is dan niet toegestaan. Maar helaas moet ik vaker ondervinden dat de service meer ligt bij een hoofdconducteur en dat S&V meer aggresieve, dominante ordetroepen zijn die iedereen zonder pardon aanvallen. Ik vind het jammer namelijk dat ik als vaste klant met 1ste klas Altijd Vrij zo wordt behandeld. Het een keer krijgen van een VVV bon als excuses krijgt na meerdere voorvallen ook meer de tint van een afkoopsom om je mond te snoeren.
Graham
16
November
2016
Goed initiatief toppie