08
juni
2012
|
00:00
Europe/Brussels

Japanse Spoorwegen kijken zuinig rijden bij NS af

Een hoge Japanse spoorwegdelegatie bezocht afgelopen vrijdag NS om meer te
leren over het nieuwe rijden met de trein. Zij bezochten onder meer het
simulatorcentrum van NS in Amersfoort waar NS-machinisten getraind worden in
onder meer zuiniger rijden.

Nederland loopt wereldwijd voorop in het steeds verder verduurzamen van de
trein. Zo heeft NS de CO2-uitstoot, door onder meer zuiniger te rijden, over de
afgelopen vier jaar per reizigerskilometer met 20% teruggebracht. Als je met de
trein reist stoot je nu gemiddeld genomen 75% minder CO2 uit ten opzichte van
dezelfde reis met de auto.

Het nieuwe rijden

Het idee achter het nieuwe rijden met de trein is vergelijkbaar met de
auto; vlot optrekken tot de gewenste snelheid en zo min mogelijk remmen en de
trein vooral laten uitrollen. Vooral dat niet remmen scheelt heel veel energie
(tussen de 2%-20%). Goed voor het milieu, een aangename reis (geen abrupte stops
meer) en een manier om verantwoord om te gaan met de beschikbare middelen.

De methode om zuinig te rijden met de trein is ontwikkeld door een eigen
NS-machinist. In 2011 hebben alle machinisten aan de hand van zijn methode les
gehad tijdens hun zogenaamde her-instructie. Vanaf 2012 wordt zo naar
verwachting per jaar 5% efficiënter gereden. Schermen in treinen en logboekjes
helpen machinisten hierbij. “Met die 5% zuiniger rijden voorkomen we een
CO2-uitstoot vergelijkbaar met die van 25.000 huishoudens”, aldus Michiel van
Roozendaal, directievoorzitter van NedTrain en binnen NS verantwoordelijk voor
duurzaamheid.

Verder uitbouwen groene voorsprong

NS is continu bezig om zijn prestaties op het terrein van duurzaamheid
verder te verbeteren. Zo zijn nieuwe treinen 30 procent zuiniger en is NS één
van de vijf grootste afnemers van groene elektriciteit in Nederland.