Utrecht,
25
juli
2017
|
10:56
Europe/Brussels

‘Je kan een rit redden’

Treinmonteur Noël over de pechdienst op het spoor

Ze worden de ‘Wegenwacht van het spoor’ genoemd: treinmonteurs die tijdens spitstijden aanwezig zijn op grote spoorknooppunten om kleinere storingen aan treinen snel te kunnen verhelpen. Noël van de Mast staat op Den Haag Centraal paraat om deze te repareren. ,,Het geeft een fantastisch gevoel om - soms met een simpel boutje - een probleem op te lossen. Je kan een rit redden.’’

Hoe worden jullie ingeschakeld?

Noël: ,,Treinen worden regulier onderhouden in speciale onderhoudsbedrijven en service-centra van NS. Maar door intensief gebruik gedurende de dag kan er natuurlijk wat kapot gaan. Machinisten melden dan tijdens hun rit dat bijvoorbeeld het klimaatsysteem hapert, of conducteurs geven een kapotte binnendeur door. Bij het binnenrijden van die trein in Den Haag Centraal sta ik dan al op het perron met het juiste gereedschap klaar om zoiets te repareren. Er is na aankomst meestal niet veel tijd voordat een trein weer gepland staat om een nieuwe rit te maken, maar we proberen het defect voor de vertrektijd te fixen.’’

En als dat niet lukt?

,,Soms kan die trein dan niet rijden, maar in zo’n geval ga ik wel proberen om ter plaatse de storing te verhelpen zodat de trein later op de dag wel weer kan worden ingezet. Dat duurt dan wat langer, maar kan op zo’n dag enorm schelen. Als met extra tijd het defect toch niet kan worden opgelost, gaat de trein naar een NS-werkplaats en wordt een vervangende trein geregeld.’’

Kan het treinpersoneel die kleine storingen niet zelf oplossen?

,,Technische problemen melden machinisten bij een soort helpdesk en zo wordt op afstand bekeken of het probleem samen kan worden opgelost. Lukt dat niet, dan komen wij in beeld. Dat is zeker het geval als bijvoorbeeld iets moet worden losgeschroefd, want de machinist heeft geen complete set gereedschap mee.’’

Welke klussen moet je zoal doen?

,,Dat verschilt natuurlijk. Zo vullen wij verbanddozen en brandblussers bij als die tijdens een rit zijn gebruikt en kunnen we verstopte wc’s met een spoeling onder hoge druk weer ontstoppen. Verder vervangen wij kapotte zekeringen, resetten we elektrische systemen, draaien we nieuwe voorlampen in en kunnen we remproblemen verhelpen. Verder gebeurt het geregeld dat kapotte buitendeuren roet in het eten gooien. Als we die niet vlot kunnen repareren, kunnen we ervoor kiezen ze te vergrendelen, waardoor reizigers even een andere deur moeten gebruiken. Die deur wordt dan later gerepareerd, terwijl ik een sticker met ‘defect’ op de deurraam plak. Zo’n stapeltje stickers heb ik dus altijd in mijn zak.’’

Hoe vaak worden jullie er bij geroepen?

,,Per dienst ligt dat weer anders. Soms heb je in de ochtendspits drie storingen en ben je flink aan het sleutelen. Een andere keer word je niet opgeroepen en spijkeren we in ons verblijf via computermodules onze technische kennis bij. Daarnaast rijden we soms een stukje mee om samen met de machinist te kunnen luisteren of een eerder doorgegeven rammelend geluid is verholpen. Nadat we daaraan hebben gewerkt willen we tijdens de rit horen of dat geluid weg is. Dat meerijden kost wel tijd, maar dergelijke checks worden zeer gewaardeerd door onze collega’s.’’

 Een machinist heeft geen complete set gereedschap mee
Treinmonteur Noel van de Mast