Utrecht,
13
september
2019
|
14:29
Europe/Brussels

KLM verlegt grens met vervangen vliegtuig door trein

Samenvatting

KLM vervangt met ingang van 29 maart 2020 één dagelijkse vlucht tussen Schiphol en Brussel door stoelcapaciteit op de hogesnelheidstrein Thalys. Dit maakt KLM vandaag bekend. KLM, Thalys en NS hebben de afgelopen maanden intensief samengewerkt om dit mogelijk te maken. Roger van Boxtel, president directeur van NS, noemt de stap van KLM grensverleggend en een opmaat naar meer. Stientje van Veldhoven, Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, noemt de trein op korte afstanden binnen Europa niet alleen de meest duurzame, maar ook een comfortabele en snelle optie voor reizigers.

Stientje van Veldhoven, Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
De trein is op korte afstanden binnen Europa niet alleen de meest duurzame, maar ook een comfortabele en snelle optie voor reizigers.
Stientje van Veldhoven, Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat

Stientje van Veldhoven: "Dat een spoorvervoerder en vliegmaatschappij de handen ineen slaan om reizigers tussen Schiphol en Brussel te verleiden om te kiezen voor de trein is een mooie stap in de goede richting. Want de trein is op korte afstanden binnen Europa niet alleen de meest duurzame, maar ook een comfortabele en snelle optie voor reizigers. De stap die NS en KLM nu zetten smaakt wat mij betreft naar meer. Met elkaar zetten we ons daarom maximaal in om de trein op meer korte afstanden de beste keuze voor reizigers te laten zijn.”

Roger van Boxtel, president-directeur NS
Dat luchtvaart en trein elkaar vinden in dit doel is grensverleggend en wat NS betreft een opmaat naar meer.
Roger van Boxtel, president-directeur NS

Roger van Boxtel: “Op afstanden tot 700 kilometer wil NS met de trein een duurzaam alternatief zijn voor auto en vliegtuig. Dat luchtvaart en trein elkaar vinden in dit doel is grensverleggend en wat NS betreft een opmaat naar meer. We werken met KLM graag verder aan een overstap van vliegtuig naar trein die voor de reiziger volstrekt logisch is.

Op bestemmingen als Brussel, Parijs, Londen en Berlijn, kan de trein de auto en het vliegtuig overstijgen. Om op meer bestemmingen een duurzame vervanger van vliegen te worden, is er meer actie nodig. Dit vraagt om hogere frequenties, meer capaciteit, kortere reistijden en concurrerende tarieven.

Samenwerken is essentieel om het internationale treinnetwerk naar zo’n hoger plan te tillen. Politieke en bestuurlijke afstemming is nodig binnen Nederland en in Europa. Maar het begint bij ambitie en die wint vandaag aan kracht dankzij partners KLM en Thalys.”