Utrecht,
12
mei
2022
|
09:57
Europe/Brussels

Krappe arbeidsmarkt raakt ook NS, impact voor reizigers voorlopig beperkt

Samenvatting

- Veel vacatures voor hoofdconducteurs, machinisten, V&S’ers, IT’ers, monteurs en retail-collega’s

- Tienminutentrein Arnhem – Schiphol – Rotterdam tijdelijk teruggezet naar kwartierdienst

- Vooruitzicht niet rooskleurig, werving nieuwe collega’s fors geïntensiveerd

Ook NS ondervindt de gevolgen van de krappe arbeidsmarkt. Door een extra beroep op onze collega’s te doen, konden we de impact voor reizigers nog voorkomen. Dat lukt niet langer: vanwege het tekort aan hoofdconducteurs moet NS vanaf 13 juni de tienminutentrein op het traject Arnhem – Schiphol – Rotterdam - die in december nog van start ging - tijdelijk terugzetten naar een kwartierdienst. Voor deze lijn is dat met de huidige lagere reizigersaantallen voldoende. Daarmee blijft het effect voor reizigers voorlopig beperkt. De vooruitzichten zijn niet rooskleurig, waardoor NS deze zomer mogelijk meer maatregelen moet nemen en belemmerd wordt in de beoogde groei. NS heeft de lopende werving recent fors uitgebreid.

Peter Metselaar (60), aspirant-machinist

Ik heb 41 jaar bij de politie gewerkt. Toen de nationale Politie werd gevormd, kon ik mijn draai niet meer vinden en toen ben ik op zoek gegaan naar iets waar ik de energie en het plezier weer terug zou vinden. Dat is NS geworden. Daar staan ze open voor mensen die op leeftijd zijn. Ik heb er lang over na moeten denken, maar als je eenmaal die stap zet, dan gaan er zoveel deuren voor je open, dat maakt het leven veel plezieriger. De overstap was groot. Ik kwam in een totaal andere wereld terecht die mij onbekend was. Het is fascinerend om met zo’n bak van een trein te rijden. Het voelt ook niet als werken. Ik doe het met plezier en daar krijg ik energie van.

Peter Metselaar (60), aspirant-machinist

Mooiste uitzicht van Nederland

Het aantal vacatures voor hoofdconducteurs is op dit moment het grootst. Waar het aantal reizigers dat toelaat, kan NS kortere treinen rijden dan gebruikelijk. Op een kortere trein werken immers minder conducteurs. Zo voorkomt NS dat de dienstregeling op meer lijnen aangepast moet worden. Eelco van Asch, lid van de Raad van Bestuur van NS: “We hebben de afgelopen tijd een flink beroep gedaan op de collega’s die ervoor hebben gezorgd dat het bedrijf bleef draaien. Veel NS’ers zijn blij met hun baan. Onze machinisten zeggen wel eens dat ze het mooiste uitzicht van Nederland hebben, tegelijk is het een vak dat veel kennis en vakmanschap vraagt. Dat geldt ook voor onze hoofdconducteurs en al die 20.000 andere collega’s binnen NS. Zij verdienen veel waardering voor hun werk.”

850 nieuwe hoofdconducteurs en machinisten in 2021

In het jaar 2021 hebben we meer dan 850 mensen opgeleid tot machinist of hoofdconducteur, maar we hadden plek voor meer dan 1000. Dit jaar zijn inmiddels 220 mensen begonnen aan de opleiding tot hoofdconducteur of machinist. Echter zijn er op dit moment meer dan 500 opleidingsplekken beschikbaar. Tijdens de opleiding komen zij in dienst en worden ze door NS betaald opgeleid. Sinds kort zijn ook de mogelijkheden voor treinpersoneel om in deeltijd te werken verruimd, waardoor het vak voor meer mensen aantrekkelijk wordt.

In totaal heeft NS op dit moment 1100 vacatures, verspreid over alle bedrijfsonderdelen en alle beroepsgroepen in de trein, op het station, bij IT of op kantoor.

Krapte groter dan verwacht

NS was voorbereid op een uitstroom van collega’s door bijvoorbeeld (vervroegd) pensioen, vertrekregelingen en op de groei van een aantal afdelingen zoals IT. NS had haar werving op die verwachtingen ingericht. Daar bovenop komt het ziekteverzuim dat in de nasleep van corona en de griepgolf nog steeds hoger is dan normaal gesproken. De krapte op de arbeidsmarkt na corona is veel groter dan vooraf door experts werd verwacht. De komst van nieuwe collega’s blijft daarom sterk achter bij de verwachtingen. Zelfs nadat NS de afgelopen maanden extra geworven heeft op bijvoorbeeld TV, radio, online en op social media.

Tweede carrière voor overstappers

De impact voor reizigers is op dit moment het grootst door een veelheid aan vacatures voor hoofdconducteurs. Daarnaast heeft NS dringend behoefte aan machinisten, monteurs, veiligheid en service-medewerkers, IT’ers en retailmedewerkers op de stations. Het vak van machinist of hoofdconducteur is van oudsher aantrekkelijk voor mensen die een tweede carrière willen beginnen. Veel nieuwe machinisten waren hiervoor werkzaam als bus- of taxichauffeur, maar ook als monteur of logistiek medewerkers. Veel van de nieuwe hoofdconducteurs was hiervoor werkzaam in de horeca, de evenementensector of in de detailhandel.

Sinds 2020 zien we dat steeds meer vrouwen interesse hebben in het vak van hoofdconducteur of machinist. Inmiddels is een derde van de conducteurs vrouw. Bij machinisten is dit nu nog 7,5%. Juist hier ziet NS nog veel mogelijkheden.

Collega’s zoeken nieuwe collega’s

Verschillende collega’s zijn zelf ook de zoektocht gestart naar hun toekomstige nieuwe collega’s en delen via social media hoe het is om te werken bij NS. Zo ook hoofdconducteur Swenn die elke dag via Instagram deelt wat hij meemaakt op de trein en hoofdconducteur Peter die elke week een vacature tip deelt op Instagram.