Utrecht,
03
december
2015
|
15:42
Europe/Brussels

Kwartaalupdate derde kwartaal

Het jaar 2015 begon voor veel treinreizigers niet prettig met veel grote storingen op het spoor. Dit vertaalde zich in een lage klanttevredenheid en bijvoorbeeld een lagere stiptheid van de treinen aan het begin van het jaar. Inmiddels zijn ook alle klantoordelen en cijfers over het derde kwartaal van 2015 binnen. Hierin zagen we herstel, al staat dit inmiddels in contrast tot de laatste weken met veel storingen en hinder. Lees hieronder de ontwikkeling van de belangrijkste cijfers in het derde kwartaal. Meer cijfers en informatie vind je hier.

De belangrijkste cijfers in Q3:

  • Oordeel van reizigers; gaf 72,8% van de reizigers NS in het eerste kwartaal een zeven of hoger, in het tweede kwartaal was dit 75,1% en in het derde kwartaal 77,8%.* Deze stijging hangt samen met betere prestaties op het spoor in het tweede en derde kwartaal. Op de hogesnelheidslijn daalde het klantoordeel van reizigers van de Intercity direct en de Thalys. Daar gaf 76,9% ons een zeven of hoger (tegen: 81,3% in Q1 en 80,2% in Q2). Een hogere uitval van treinen was hier debet aan.

  • Stiptheid van de treinen; Kwam in januari 2015 nog 90,4% van de treinreizigers bij NS op tijd met een maximale vertraging van 5 minuten, een gehaalde aansluiting en een trein die reed (de zogeheten reizigerspunctualiteit). T/m september staat de teller inmiddels op 91,5% (HSL: 83,0%). Dit ondanks een aantal pittige gebeurtenissen, zoals storingen gerelateerd aan hitte begin juli, een grote politieactie op Rotterdam CS rondom de Thalys (18 september) en een kapotte bovenleiding die 11 september nagenoeg heel Utrecht Centraal platlegde. Voor de rest van het jaar is overigens de verwachting dat de reizigerspunctualiteit daalt omdat we in het vierde kwartaal te maken hebben met veel storingen door bijvoorbeeld aanrijdingen, defecten aan het spoor en aan treinen en de effecten van gladheid. Op de hogesnelheidslijn wordt de frequentie van Intercity direct geïntensiveerd --van 2 naar nu 3 en vanaf medio december 4x per uur een Intercity direct tussen Amsterdam en Rotterdam-- iets wat in het begin ook altijd wat meer uitval en vertraging van treinen veroorzaakt.

  • Capaciteit van de treinen; de geboden vervoerscapaciteit in de spits lag tot en met het derde kwartaal op schema (98,8%). Ook waren reizigers positiever over de geboden zit- en staplekken. In het vierde kwartaal zullen deze scores naar verwachting dalen door de grote (herfst)drukte en de hiervoor genoemde combinatie van storingen waardoor veel treinen drukker waren dan gepland en we de nodige klachten ontvingen.

  • Sociale veiligheid; Naast een daling van de agressie tegen NS-personeel zien we dat ook reizigers zich steeds veiliger voelen in het OV. Zo gaf in het derde kwartaal 81,2% van onze reizigers ons een zeven of hoger.

Meer weten over hoe het gaat op het spoor?

Sinds begin dit jaar publiceert NS hier elk kwartaal alle belangrijke indicatoren die een indruk geven van de prestaties op het spoor, inclusief het oordeel van reizigers daarover. Elk kwartaal publiceren we hier op nieuws.ns.nl een samenvatting van de belangrijkste resultaten. Dit gebeurt separaat of met de persberichten bij de jaar- en halfjaarcijfers.

* NB. Betreft score op het Hoofdrailnet