04
mei
2015
|
00:00
Europe/Brussels

Kwartaalupdate NS

Grote verstoringen zorgen voor vervelende start 2015


“Het eerste kwartaal van dit nieuwe jaar is voor onze reizigers vervelend
begonnen. Enkele grote stroom- en ICT-storingen rondom bijvoorbeeld Utrecht,
Amsterdam en Schiphol hadden veel impact op onze dienstregeling en zorgden
daardoor voor veel oponthoud voor reizigers”, dat zegt Marjan Rintel,
directievoorzitter van NS Reizigers in een terugblik op het eerste kwartaal en
de vandaag gepubliceerde cijfers daarover op
ns.nl. “Naast de genoemde
storingen hadden ook een breuk in de bovenleiding bij Utrecht en ijs op de
bovenleiding eind januari veel effect waardoor we een magere start van het jaar
hebben gehad.”

Rintel: “Een speciaal Verbeterteam van NS en ProRail kijkt naar aanleiding
van de verschillende grote storingen hoe de impact ervan voor reizigers verder
kan worden teruggedrongen, al is dat op ons zeer drukke spoor bepaald geen
sinecure. Ik ben daarbij erg blij met de voortvarende acties van ProRail rond
bijvoorbeeld Schiphol. De extra inspecties en de afspraken met de aannemers gaan
zonder meer helpen de hinder rond de luchthaven terug te dringen.”


Achtergronden bij het eerste kwartaal van 2015


90,7% van de reizigers op tijd

Door de diverse storingen viel bijna 3% van de reguliere NS-treinen tot en met
maart uit op het zogeheten hoofdrailnet (HRN). Ondanks de uitval van deze
treinen en de vertragingen kwam tot en met maart 90,7% van de treinreizigers op
tijd aan als we kijken naar de zogeheten reizigerspunctualiteit. Deze indicator
laat het percentage reizigers zien voor wie de treinreis qua reistijd is
geslaagd. Dat wil zeggen dat de trein daadwerkelijk gereden heeft, bij aankomst
minder dan 5 minuten vertraging had en de voor de overstappers geplande
aansluiting is gehaald.

De matige prestaties in het eerste kwartaal zijn terug te zien in het oordeel
dat klanten NS geven. Zo gaf in het eerste kwartaal 73,6% van de klanten ons een
zeven of hoger tegen 75,2% in het eerste kwartaal van 2014.

Prestaties op de hogesnelheidslijn

De reizigerspunctualiteit op de hogesnelheidslijn (Thalys en Intercity Direct)
was met 83,8% mager. Het gevolg van enkele flinke stormen in combinatie met de
eerder genoemde storingen. Zo was de hogesnelheidslijn op vier dagen een groot
deel van de dag gesloten door rukwinden boven de Moerdijkbrug. ProRail en NS
kijken of de normen die daar gelden kunnen worden aangepast, zodat de Intercity
Direct mogelijk vaker kan blijven rijden. Door de diverse grote storingen in
combinatie met de grote populariteit van de Intercity Direct
(Breda-Rotterdam-Amsterdam) bleef de geboden capaciteit  in de Intercity Direct
het eerste kwartaal met 95% onder niveau.

Tevreden over informatie en zitplaats

Er waren ook diverse verbeteringen te melden in het eerste kwartaal. Zo gaf
79,4% van de reizigers ons in het eerste kwartaal een zeven of hoger voor de
informatie bij ontregelingen in de trein of op het station. Dat was in 2014 nog
76,1%. Ook waren reizigers tevredener over de kans op een zitplaats (67,2% vs.
66% vorig jaar in Q1). Verder bleef het klantoordeel voor de sociale veiligheid
in het eerste kwartaal – ondanks alle berichten over agressie- op hetzelfde hoge
niveau als vorig jaar. Door het nieuwe energiecontract met Eneco wist NS verder
de CO2-uitstoot van de trein te halveren.

De cijfers per kwartaal

Met ingang van dit jaar publiceert NS op
ns.nl alle belangrijke
indicatoren die een indruk geven van de prestaties op het spoor.
Lees
hier
meer over waarom we dit doen. Elk kwartaal publiceren we deze
samenvatting van de belangrijkste resultaten.