Hiermee beëindigen we de liveblog.

Update woensdag 9.00 uur - Goede start van dienstregeling vanochtend

Reizigers hebben gisteren volop gehoor gegeven aan de oproep geen gebruik te maken van het openbaar vervoer. Op sommige stations was een verdwaalde toerist te vinden, maar forenzen hebben de stations gemeden.

Na de landelijke pensioenacties van gisteren, zijn vanochtend de treinen weer volgens plan gaan rijden. De ochtendspits is over het algemeen goed verlopen.

Enkele treinen rijden in een andere samenstelling en kunnen korter zijn dan reizigers gewend zijn van ons.

Vandaag worden de stakingen in andere branches voortgezet waaronder de schoonmaakbranche. Het kan dan ook zijn dat de reizigers een minder schone trein aantreffen dan zij gewend zijn.

Update 19:15 uur - terug- en vooruitblik

Gedurende de dag is het rustig gebleven op de stations. Reizigers hebben gehoor gegeven aan de oproep om niet naar de stations te komen. Door de landelijke pensioenactie hebben er vandaag in het hele land nauwelijks treinen gereden. Tussen Amsterdam en Schiphol rijdt tot 21:00 uur elk kwartier een minimale noodpendel.

De landelijke pensioenactie in het OV duurt tot woensdagochtend 29 mei om 4.00 uur. Dit betekent dat ook de nachttreinen van NS niet of nauwelijks zullen rijden.

Als gevolg van de landelijke pensioenactie staan woensdagochtend 29 mei onze treinen misschien op andere plekken dan gepland. Het treinverkeer kan daardoor mogelijk nog hinder ondervinden. Zo kunnen treinen in een andere samenstelling rijden waardoor deze korter zijn of kan er mogelijk een trein uitvallen. Voor een actueel advies kunnen reizigers kort voor vertrek de reisplanner op ns.nl raadplegen.

De stakingen worden woensdag in andere branches voortgezet, waaronder de schoonmaakbranche. Het kan daarom zijn dat reizigers een iets minder schone trein aantreffen dan zij gewend zijn.

Update 14.30 uur - Nachttreinen

De bonden hebben een 24-uursstaking afgekondigd, dat betekent dat er tot 29 mei 04.00 uur gestaakt gaat worden. Dit heeft als gevolg dat ook de nachttreinen van NS niet of nauwelijks zullen rijden. Woensdag 29 mei staan onze treinen misschien op andere plekken dan gepland, het treinverkeer kan mogelijk ook dan nog hinder ondervinden van de landelijke pensioenactie.

Update 13.30 uur - Op locatie in Zwolle 

Ook station Zwolle biedt een onrealistisch beeld door het gemis aan reizigers. Een enkele bezoeker gebruikt het station als kortste route naar de andere kant van het station.

Bij de fietsenstalling en de OV-fietsverhuur is het om 13.00 uur niet heel veel anders. "Op een reguliere dag staan hier 300 fietsen gestald, tot nu toe zijn er nog maar 7 fietsen gebracht", vertelt de medewerker Fiets & Service op station Zwolle. Het aantal OV-fietsen dat de medewerker heeft uitgeleend is ook minimaal, het overgrote deel staat er nog net zo bij als toen het filiaal vanochtendvroeg open ging.

Update 11.55 uur - Roestrijden

Vanaf het middaguur kan het zijn dat je enkele lege treinen ziet rijden. Dit zijn zogenaamde “roestrijritten”. Roestvorming kan de betrouwbaarheid van onze Nederlandse sporen aantasten, roest zorgt namelijk voor een minder goede stroomgeleiding waardoor de “spoorstroomloop” verstoord kan worden. Deze “loop” wordt gebruikt voor beveiliging en treindetectie. Sporen die minder dan één keer per 24 uur bereden worden, kunnen de werking van de spoorstroomlopen beïnvloeden. Omdat er na de staking weer treinen moeten rijden is er met de bonden afgesproken dat er wel treinen roestrijden. Dit doen goederenvervoerders maar ook NS treinen. Het gaat hier om speciale treinen (minimaal 20-assig), met alleen een werkwillende machinist aan boord. De personele inzet is een stuk lager dan bij een reguliere reizigerstrein.

Utrecht,
29
mei
2019
|
09:24
Europe/Brussels

Liveblog: Landelijke pensioenacties

Update 11.30 uur - Op locatie Amersfoort

Op station Amersfoort is het rustig. Slechts een paar personen lopen over de traverse. Een handvol NS’ers, voorbijgangers die het station als oversteekplaats van de ene wijk naar de andere gebruiken en medewerkers van de stationswinkels.

Bij de Kiosk zijn om 10.00 uur nog maar twee klanten geweest. “Normaalgesproken is het hier heel druk. Ik houd juist van het contact met de reizigers, dus een dag als vandaag vind ik heel saai”, vertelt de Kiosk-medewerkster. “Ik ben om 5.45 uur begonnen en heb nog een paar uur voor de boeg. Ik heb de hele voorraad al geteld en ga zo schoonmaken. Ik zal niet alles doen, want mijn collega in de late dienst moet ook nog iets te doen hebben.” Waarschijnlijk wordt het er blinkend schoon vandaag…

Bij de Tickets & Service-balie komen twee personen. Ze willen naar Maastricht en dachten dat er toch genoeg treinen zouden rijden. “Deze twee zijn echt een uitzondering. We hebben ongeveer vijf klanten binnen gehad en iedereen is goed geïnformeerd. De reden dat ze toch komen, is dat ze hopen dat er nog iets rijdt. Ze nemen het gelaten op als ze horen dat er op dit moment niets rijdt”, laat de servicemedewerker weten. “Eén meneer had uitgevogeld dat hij in plaats van met de trein met vijf verschillende bussen misschien toch nog op zijn bestemming aan zou kunnen komen. Maar of hij terug kan komen, is natuurlijk maar de vraag… ook buschauffeurs staken.” Woensdag heeft de servicemedewerker ook een vroege dienst. “Ik vermoed dat het hier dan wel drukker zal zijn. Alle treinen staan vanavond op plekken waar ze eigenlijk niet moeten staan voor de start van de nieuwe dag. Ik weet dat NS met man en macht ’s nachts werkt om ze op de goede plek te krijgen, maar dat zal op sommige stations toch best lastig worden. Ik hoop dat de reizigers niet veel last van de nasleep van deze dag zullen hebben. ”

In het kantoorgebouw zit een machinist. Hij heeft zich gemeld als werkwillige en kan opgeroepen worden om een trein te rijden. Of het zover komt vandaag is maar de vraag. Nu maakt hij zich nuttig met het updaten van een stapel tablets die machinisten gebruiken bij hun werk. “Ik begrijp de reden waarom collega’s staken, ik snap het heel goed. Die hoge pensioenleeftijd raakt iedereen. Maar ik vind het erg dat zoveel mensen gedupeerd raken door een OV-staking. Mensen die examens moeten doen, mensen die naar het ziekenhuis moeten… zonder OV ligt het land stil.”

Update 9.30 uur - Noodpendel

Waar NS normaal op een gemiddelde doordeweekse dag ruim 1 miljoen reizigers vervoert was het vandaag tijdens de ‘ochtendspits’ uitgestorven op de stations. De enige NS treinen die rijden zijn de noodpendeldiensten tussen Amsterdam en Schiphol. Hier maken op dit moment enkele tientallen schipholreizigers gebruik van.

Op de afdeling Klantenservice van NS is het rustig, er melden zich voornamelijk internationale reizigers met vragen over alternatieve vervoersmogelijkheden.

Update 8.00 uur - Rustig en beheerst

Nederland lijkt zich goed te hebben voorbereid. De situatie op de NS Stations is rustig en beheerst. Er zijn bijna geen reizigers op de stations. De minimale noodpendel rijdt elk kwartier tussen Amsterdam en Schiphol maar vooralsnog niet met veel reizigers. 

Eerder gaf NS een negatief reisadvies af voor dinsdag 28 mei en mensen werden opgeroepen niet naar het station te komen. Daar lijkt gehoor aan te zijn gegeven.

 

Update 7.30 uur - Geen treinen

Als gevolg van de landelijke pensioenactie in het OV is er vandaag, dinsdag 28 mei, in het hele land zeer beperkt tot geen treinverkeer mogelijk zijn. Omdat we niet weten hoeveel mensen gaan staken, kunnen we niet aangeven welke treinen wel en welke treinen niet rijden. Wij kunnen dus geen betrouwbare dienstregeling maken en adviseren reizigers om vandaag niet met de trein te reizen.

Zeer ernstige hinder

Uiteraard proberen we waar mogelijk enkele treinen te rijden: dit zal zeer beperkt en onvoorspelbaar zijn. Wij verwachten zeer ernstige hinder voor treinreizigers, zij kunnen er niet van uit gaan dat hun trein die dag rijdt. Voor meer informatie over het treinverkeer kunnen reizigers terecht op ns.nl. De Reisplanner is voor de reizen vandaag niet up-to-date. Daarnaast is er zeer beperkt alternatief openbaar vervoer. De stad- en streekvervoerders staken ook.

Minimale noodpendel Amsterdam-Schiphol

De rechter heeft bepaald dat de bonden ervoor moeten zorgdragen dat NS een kwartierdienst kan rijden tussen Amsterdam en Schiphol. Tussen Schiphol en Amsterdam Centraal rijden we dus een minimale noodpendeldienst voor Schiphol-reizigers. Dit betekent dat er tussen 5.00 uur en 21.00 uur in beide richtingen vier keer per uur een trein rijdt. Ter vergelijking: normaal zijn dat per richting circa 25 treinen per uur.

 

 

 

 

Deze minimale noodpendeldienst is niet voldoende voor de normale reizigersaantallen en specifiek bedoeld voor noodzakelijke Schiphol-reizigers. Advies voor reizigers blijft om vandaag niet de trein te nemen. Er zullen landelijk zeer beperkt tot geen treinen rijden.

Internationaal treinverkeer

Als gevolg van de landelijke pensioenactie in het OV verwacht NS ook zeer ernstige hinder voor het internationale treinverkeer. De internationale treinen zullen niet of nauwelijks rijden.

 

Veelgestelde vragen over de landelijke pensioenactie:

1. Waarom gaan de vakbonden staken?

Op dinsdag 28 mei 2019 vindt vanaf 04.00 uur tot woensdag 29 mei 2019 om 04.00 uur een actie van vakbonden in het OV plaats, ook bij NS. Het gaat om een werkonderbreking van 24 uur. Ook in het openbaar vervoer in de grote steden en in het streekvervoer wordt gestaakt. De actie is gericht tegen het pensioenbeleid van de Nederlandse overheid.

2. Speelt NS een rol in de discussie over het pensioenbeleid?

Nee, NS heeft niets te maken met dit overheidsbeleid en is ook geen gesprekspartner van het kabinet op dit punt. NS kan de stakingen daarom ook niet zelf voorkomen.

3. Wat vindt NS van de actie?

Wij hebben begrip voor de zorgen over pensioenen, maar vinden het jammer dat opnieuw gekozen is voor een middel waar onze reizigers zeer veel hinder van ondervinden. Reizigers worden de dupe van een conflict waar NS geen partij in is.

4. Hoe groot verwachten jullie de actie bereidheid van de collega’s?

Hoeveel medewerkers daadwerkelijk meedoen aan de acties is niet bekend. Het beeld is echter dat dit er voldoende zijn om te zorgen voor zeer ernstige hinder voor treinreizigers. Reizigers kunnen er het beste van uit gaan dat er op die dag geen treinen rijden en alternatieve manieren van vervoer zoeken.

5. Geeft NS een negatief reisadvies voor 28 mei?

Ja, reiziger worden geadviseerd om hun OV-reis met de trein uit te stellen tot na de actiedag.

6. Worden er dan helemaal geen treinen gereden?

We proberen waar mogelijk enkele treinen te rijden: dit zal echter zeer beperkt en onvoorspelbaar zijn. Omdat we niet weten hoeveel medewerkers het werk neerleggen, kunnen we niet aangeven welke treinen wel en welke treinen niet rijden. Wij kunnen dus geen robuuste dienstregeling maken en adviseren reizigers op 28 mei niet met de trein te reizen.

7. Rijden de internationale treinen wel?

De internationale treinen zullen niet of nauwelijks rijden.

8. Is de informatie in de reisplanner app en op de borden wel actueel?

Omdat we niet weten hoeveel medewerkers het werk neerleggen, kunnen we niet vooraf aangeven welke treinen rijden. De reisinformatie voor 28 mei is nu dus niet bijgewerkt en zal op de actiedag zelf waarschijnlijk ook op niet up-to-date zijn. We raden mensen aan de website en social media kanalen van NS te volgen voor de meest actuele informatie.

9. Adviseert NS reizigers om alternatief vervoer te kiezen?

Er is zeer beperkt alternatief openbaar vervoer. De stad- en streekvervoerders staken ook.

10. Rijden de treinen weer normaal op 29 mei

Ook op woensdag 29 mei kan het treinverkeer mogelijk nog hinder ondervinden van de landelijke pensioenactie.

Staat je vraag er niet bij? Kijk ook hier: https://www.vrk.nl/nl-NL/Nieuws/2019/05/27/OV-staking-stand-van-zaken-Schiphol-en-vragen-en-antwoorden