13
mei
2014
|
00:00
Europe/Brussels

Locov en NS eens over toekomst gele vertrekstaten

NS heeft op advies van consumentenorganisaties verenigd in het Locov besloten
de gele vertrekstaten met reisinformatie voorlopig niet in aantal terug te
brengen. NS en consumentenorganisaties gaan samen onderzoeken hoe de combinatie
van statische en dynamische reisinformatiemiddelen op stations
toekomstbestendig(er) kan worden. Daarbij staat niet het afschaffen van middelen
maar het verbeteren van de informatievoorziening centraal.

Begin dit jaar vroeg NS advies aan het Locov over het plan om per 1 april
2014 te starten met het geleidelijk verminderen van het aantal gele
vertrekstaten met 80%. Dynamische informatievoorzieningen zoals digitale
treinaanwijzers op de perrons en mobiele toepassingen zouden volgens NS
statische informatiemiddelen, zoals de gele vertrekstaten, in de toekomst minder
nodig maken. NS ziet nu al dat steeds minder mensen gebruik maken van de
vertrekstaten.

Na overleg heeft NS besloten het reduceren van de borden op een lager pitje
te zetten. De consumentenorganisaties zijn tevreden met dit besluit van NS. "Met
een smartphone of tablet en de juiste app kunnen veel reizigers handig hun reis
plannen en onderweg beschikken over actuele vertrektijden en vertreksporen.
Desondanks maakt 3-5% van de reizigers gebruik van de gele vertrekstaten, dat is
te veel om te negeren. Gelukkig ziet NS ook het belang van statische
reisinformatie in" aldus het Locov.

De consumentenorganisaties zien statische informatie als noodzaak voor
reizigers zonder smartphone, overstappende (buitenlandse) reizigers, reizigers
die op zoek zijn naar een totaaloverzicht en slechtzienden voor wie de
leesbaarheid van digitale displays een probleem vormt.

Ook zijn digitale informatiemiddelen sterk afhankelijk van techniek. In de keten
van bron en beeldscherm kunnen schakels falen.  Statische informatie blijft
daarmee een goed alternatief voor alle reizigers in geval van storingen aan het
informatiesysteem.

Hans Peters, Directeur Commercie NS:  “Het gesprek met de
consumentenorganisaties over dit onderwerp heeft vele nuttige ideeën
opgeleverd.  In overleg met Locov gaan we daarom een alternatief ontwikkelen,
waarbij we voorbeelden uit het buitenland zullen betrekken. De verbeteringen
zullen we vervolgens stapsgewijs invoeren.’’