Utrecht,
11
juni
2018
|
11:46
Europe/Brussels

Landal Greenparks: "Duurzaamheid is niet truttig, maar fun"

Low Car Diet daagt uit om anders te reizen

Deze week is de laatste week van het Low Car Diet Maar liefst 1300 medewerkers van 15 bedrijven zijn drie weken geleden gestart met het Low Car Diet. Ook Jan-Theo Hoeksema, Manager Property & Maintenance Nederland bij Landal GreenParks, laat zijn lease-auto vaker op zijn oprit staan. Nu reist hij met een elektrische fiets en NS businesscard en maakt hij af en toe gebruik van de elektrische deelauto’s die bij Landal op de stoep staan. Wat zijn tot nu toe zijn ervaringen?

Sinds de start van het Low Car Diet fietst Jan-Theo van zijn huis in Zeewolde naar het station in Harderwijk, waar hij de trein naar het Landal hoofdkantoor in Zwolle pakt. “Ik moest even wennen, het Openbaar Vervoer vergt meer planning dan in de auto stappen. Ondertussen gaat het soepel, ik weet inmiddels op welk perron ik in mijn trein moet stappen en hoe lang de wandeling van het station naar kantoor duurt”. Door het Low Car Diet worden Jan-Theo en zijn collega’s uitgedaagd om over alternatieve reisopties na te denken. “Omdat er een puntentelling bijgehouden wordt, doet iedereen nog harder zijn best om duurzaam te reizen. Het helpt ook dat er twee elektrische deelauto’s voor het kantoor staan. Iedereen vindt deze auto’s super interessant. Die dingen gaan ontzettend snel. Duurzaamheid is niet truttig, maar fun.”

Het Low Car Diet is de grootste mobiliteitswedstrijd van Nederland. Van 14 mei tot en met 14 juni gaan vijftien bedrijven de strijd met elkaar aan om zo duurzaam mogelijk te reizen. Ruim 1300 medewerkers van deelnemende bedrijven laten één maand de auto staan en reizen met bijvoorbeeld trein, (elektrische) deelauto of fiets. Het doel is een blijvende gedragsverandering en minder CO2 uitstoot.

Als het Low Car Diet 14 juni afgelopen is, moet Jan-Theo zijn elektrische fiets weer inleveren. “Ik ben wel van plan vaker de trein te gaan pakken. Hoe ik op het station kom, weet ik nog niet. Misschien doe ik dat stukje wel met de auto, dan rijd ik per dag nog maar 30 kilometer in plaats van 100. Maar misschien koop ik zelf wel een elektrische fiets”. Volgens Jan-Theo zijn nieuwe flexibele oplossingen voor woon-werkverkeer nodig. “Tijdens het Low Car Diet heb ik de beschikking over een elektrische fiets, businesscard en elektrische deelauto, wat voor mij de keuze makkelijker maakt om te kiezen voor het OV”.