Utrecht,
11
januari
2022
|
09:25
Europe/Brussels

Mist en vorst voorspeld, dus starten de 'schraapritten'

Samenvatting

NS rijdt weer speciale ‘schraapritten’ nu er mist en vorst voorspeld wordt. Onze machinisten rijden ‘rijp’ van de bovenleiding af met lege treinen, voor de dienstregeling start. Zo beperken we de overlast voor reizigers.

“We krijgen dagelijks een speciaal weerbericht voor de spoorsector. Zo zien we bijvoorbeeld of er ijsvorming (rijp) op de bovenleiding wordt verwacht. Dan zijn we al extra paraat”, zegt Lisette van Ooste. Zij is programmamanger seizoensvoorbereidingen en bereidt samen met haar team en ProRail het treinverkeer voor op de seizoenen. “Afhankelijk van de situatie kunnen we al eind van de middag beslissen wat we de volgende ochtend doen. Maar de beslissing kan ook midden in de nacht genomen worden."

Treinen hebben voldoende stroom nodig om goed te kunnen rijden. En ijsvorming op de bovenleiding zorgt voor slijtage van de stroomafnemer op de trein en vermindert het contact. In het ergste geval krijgt de trein geen stroom, en kan hij niet rijden.

Lichtshow

Machinist Melvin Gerritsen heeft wel ervaring met het rijden met rijp. “Je krijgt echt een lichtshow, omdat de vonken van de bovenleiding afslaan.” In de trein merk je dat goed. “De motor van de trein krijgt teveel of juist te weinig stroom en dan raakt ‘ie van slag”, zegt Melvin. “Dan zien wij echt een ’kerstboom' op ons bedieningspaneel, een hoop lampjes gaan branden, omdat het beveiligingssysteem ingrijpt. En in het ergste geval kan je dan niet verder.” En dat wil je liever niet met een trein vol reizigers, en dus rijden treinen soms leeg rond om de rijp van de bovenleiding af te rijden.

Maar er gebeurt meer. Treinen die schraapritten maken rijden op een lagere snelheid. “En we zorgen dat voorraden op peil zijn”, zegt Lisette. "Bijvoorbeeld dat onze onderhoud- en servicelocaties voldoende pantografen hebben, de stroomafnemers van treinen."

Er wordt deze week in het oosten, zuiden en midden van het land mist en vorst verwacht. En dan is de kans op rijp aan de bovenleiding groot. Vooral in de ochtend kan er nog overlast zijn voor reizigers. Kijk altijd even in de reisplanner van NS voor vertrek.

Foto: ProRail