17
september
2014
|
00:00
Europe/Brussels

Modernisering eerste generatie VIRM-dubbeldekkers begonnen

NS-dochter NedTrain is gestart met de modernisering van de eerste
VIRM-dubbeldekker, die begin jaren negentig van de vorige eeuw in dienst kwam
bij NS. In totaal worden 416 rijtuigen helemaal gemoderniseerd de komende jaren,
zodat ze weer jaren mee kunnen en van alle gemakken zijn voorzien voor onze
reizigers. Vanaf 2016 moet de eerste op het spoor komen. De totale modernisering
loopt tot 2020.

Vandaag had pers de mogelijkheid een kijkje te nemen bij de start van de
demontage van het eerste rijtuig in de werkplaats in Haarlem. Dit gebeurde op
het moment dat NS bijna zijn 175 jarig bestaan viert (zaterdag 20 september
2014). Hieronder wat achtergronden en wat impressies van hoe de trein er straks
voor de reiziger uit komt te zien als hij helemaal klaar is.

Achtergronden

Bij de modernisering van de VIRM-rijtuigen wordt voortgebouwd op de
ervaringen met de recente modernisering van de DDZ. Net als in de DDZ leent het
bovengedeelte van de VIRM zich straks meer om in te werken of rustig te lezen
door de tweezitsbankjes en een zakelijker inrichting. De benedenverdieping wordt
informeler met zitplaatsen die tegenover elkaar staan, een loungebank en extra
bagageruimte. Deze indeling wordt door de reizigers goed gewaardeerd zo blijkt
uit klantonderzoek. Niet alleen de inrichting is aangepast aan de laatste wensen
van de reiziger. Zo zal de trein voorzien worden van de allernieuwste
LED-verlichting (Intelligent Light Control) die zich aanpast aan het daglicht.
Alle treinen worden voorzien van nieuwe schermen met actuele reisinformatie,
draadloos internet, kunst, een nieuw rolstoeltoegankelijk hygiënisch treintoilet
en grote bagageruimte. 

In de VIRM wordt verder – net als in alle treinen – kunst aangebracht. Zo
zullen de glazen wanden worden voorzien van een nieuw motief en komen er nieuwe
deurduwers met een nieuw thema. Verder vormt duurzaamheid en in het bijzonder
energiebesparing een belangrijk aspect bij de modernisering. De gemoderniseerde
dubbeldekkers worden naar verwachting veel zuiniger. Enkele voorbeelden van de
manier waarop energie bespaard wordt:

a) door de LED-verlichting wordt de verlichting aangepast aan het daglicht


b) de trein wordt voorzien van een nieuwe zuinige klimaatinstallatie

c) plaatsing van een bioreactor 

d) de trein wordt gestroomlijnd voor minder luchtweerstand.

De vernieuwingen op een rijtje:


  • modernisering interieur in verschillende zones

    boven: werken & rust (incl. stiltezones)

    beneden: ontmoeten en samen reizen (incl. loungebank)

  • zuiniger klimaatsysteem (airco en verwarming)

  • LED-verlichting met Intelligent Light Control 

  • moderne hygiënische toiletten, met in elke treinsamenstelling 2
    rolstoeltoegankelijke toiletten

  • nieuwe kunst

  • draadloos internet 

  • actuele reisinformatie

  • extra ruimte voor bagage in de voormalige liftschacht

  • vernieuwing aan buitenzijde

  • camera’s

Een stukje geschiedenis

De serie VIRM1 werd tussen 1994 en 1996 aan de treinenvloot toegevoegd.
Tussen 2002 en 2004 werden de treinen verlengd naar treinsamenstellingen van
vier c.q. zes rijtuigen. Het VIRM1 materieel is na 18 c.q. 20 jaar aan een
technische revisie toe. Na de revisie kunnen de treinen weer 18 jaar mee. De
technische revisie wordt gecombineerd met een volledige modernisering.

VIRM1 maakt onderdeel uit van het VIRM-park, dat verder bestaat uit 250
rijtuigen VIRM2/3 en 204 rijtuigen VIRM4.