17
maart
2014
|
00:00
Europe/Brussels

Modernisering eerste generatie VIRM-dubbeldekkers deze zomer van start

NS en NedTrain bouwen voort op de ervaring met nieuwe Intercity
(DDZ)


  • Dubbeldekker straks 20% zuiniger

  • Nieuwe indeling voor meer comfort reiziger

  • Modernisering start juli 2014. Eerste gereviseerde trein naar verwachting
    2016 weer op spoor

De eerste generatie van de VIRM-dubbeldekkers, die begin jaren
negentig van de vorige eeuw in dienst kwamen bij NS, worden vanaf deze zomer
compleet gemoderniseerd. Hierbij wordt voortgebouwd op de met de nieuwe
Intercity
(DDZ)
opgedane ervaring die de afgelopen jaren werd gemoderniseerd. Deze trein krijgt 
van reizigers, bij de beoordeling van alle NS-treinen, de hoogste waardering in
de treinbelevingsmonitor. De nieuwe VIRM-dubbeldekkers worden door de
modernisering naar verwachting 20% zuiniger waardoor de milieuprestatie van de
trein nog verder verbetert. “Door deze modernisering spelen we nog beter in op
de wensen van onze reizigers en wordt de trein nog weer zuiniger en kan hij weer
jaren mee”, aldus Timo Huges, president-directeur van NS.

416 Rijtuigen

NS-dochter NedTrain gaat de werkzaamheden voor de VIRM, net als de
DDZ-modernisering, uitvoeren in de hightech werkplaats in Haarlem. In totaal
gaat NedTrain daar vanaf deze zomer 416 rijtuigen reviseren. Een grote operatie
die, als alles volgens schema verloopt, begin 2020 volledig moet zijn afgerond.
Vanaf voorjaar 2016 zullen de nieuwe treinen naar verwachting stuk voor stuk
gaan instromen op het spoor.

Reiziger staat centraal

De nieuwe trein krijgt een indeling die is aangepast aan de laatste
wensen van de reiziger. Zo zal de trein voorzien worden van de allernieuwste
LED-verlichting (Intelligent Light Control) die zich aanpast aan het daglicht.
Net als in de DDZ leent het bovengedeelte van de nieuwe trein zich straks meer
om in te werken en lezen door de tweezits bankjes en een zakelijker inrichting.
De benedenverdieping wordt informeler met zitplaatsen die tegenover elkaar staan
en een loungebank. Alle treinen worden verder voorzien van het modernste
meubilair, nieuwe schermen met actuele reisinformatie, draadloos internet, een
nieuwe kleurstelling in de trein, kunst en een nieuw (rolstoeltoegankelijk)
toilet. Er wordt gebruik gemaakt van de nieuwste duurzame materialen en de
nieuwste technologie. Zo krijgt de trein bijvoorbeeld nieuwe zuinigere
klimaatinstallaties en de trein wordt verder gestroomlijnd voor minder
luchtweerstand.