Utrecht,
15
september
2015
|
08:00
Europe/Brussels

MUSsen door gestrande goederentrein

Als Junior Community Manager ben je niet direct betrokken bij verstoringen, ieder zo zijn vak. Maar in sommige situaties bestaat er de mogelijkheid om je steentje bij te dragen.

Afgelopen vrijdag was zo’n dag. Een goederentrein met een defecte stroomafnemer beschadigde de bovenleiding. De trein blokkeerde meerdere wissels en de ingang van Utrecht Centraal, daarbij werd uit voorzorg ook nog de stroom van de bovenleidingen gehaald.

Kortom, als reiziger op Utrecht Centraal stond je met je handen in de haren en was je opzoek naar informatie.

Alle informatiesbronnen werden ingezet, zo ook de 'MUSsen' (Medewerkers Uitzonderlijke Situaties). Deze NS vrijwilligers worden ingezet om reizigers bij te staan bij dergelijke incidenten en zijn te herkennen aan de gele hesjes.

Toen ik hoorde wat er buiten afspeelde, besloot ik gelijk om me aan te bieden als MUS. Op zo'n moment denk je even niet na over je agenda en sta je klaar voor de reiziger. Samen met mijn twee opgeladen mobieltjes begaf ik mij naar de briefing. Ik had geen idee wat ik kon verwachten, aangezien het mijn eerste keer was. Na kort en bondig bijgepraat te zijn over de oorzaak, werden wij met een geel veiligheidshesje en een instructieblaadje het station op gedirigeerd.

Daar stond ik dan op perron 5-7 om iedereen richting Amsterdam en Nijmegen zo goed mogelijk te informeren. Volgens mij zijn alle vragen en situaties wel voorbij gekomen. Reizigers verwachten dat je elk station kent en elke vraag kan beantwoorden. Of het nu in het Nederlands of in het Engels moet, niemand denkt daar bij na. En dat is niet erg, dat is juist goed. Wij moeten als bedrijf in die informatiebehoefte voorzien. Zo heb ik tot half 6 velen van persoonlijk reisadvies voorzien en uitgelegd wat de reden van de verstoring was.

Over het algemeen was er veel begrip. Een enkeling kon zijn frustratie niet inhouden en die emotie is begrijpelijk. Je zal maar naar een bruiloft moeten of je vriend(in) moeten ophalen op Schiphol.

Op het moment dat de treinen weer een beetje begonnen te rijden voelde ik wat meer rust bij reizigers en mijzelf. Het was heerlijk om te kunnen vertellen dat de treinen weer reden en dat we reizigers naar de gewenste bestemming konden brengen.

Het was een intensieve dag, ben blij dat ik mijn steentje heb kunnen bijdragen. Het hesje zat opzich prima, maar voor onze reizigers hoop ik dat ik hem niet te vaak hoef te dragen.

 

 

 

 

Freek Snelting – Junior Community Manager

 

Lees op de blog van ProRail meer over de verstoring

 
Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.