29
mei
2013
|
00:00
Europe/Brussels

Naar een klimaatneutrale treinreis

NS start met inkooptraject voor stroomcontract 2015-2025

NS start met de aanbesteding van een nieuw stroomcontract voor het
totale elektrische treinverkeer in Nederland voor de periode 2015-2025. NS wil
deze contractperiode aangrijpen om de treinreis zoveel mogelijk duurzaam te
vergroenen. Leveringszekerheid en een stabiele, zo laag mogelijke prijs staan
bij de inkoop centraal. NS doet de aanbesteding mede namens de andere
vervoerders op het spoor verenigd in VIVENS.

“Als één van de grootste en voorspelbare afnemers van elektriciteit in
Nederland willen wij de trein graag op echte groene stroom laten rijden. Zo
willen wij onze reizigers een groene reis aanbieden en de trein nog duurzamer en
aantrekkelijker maken”, aldus Bert Meerstadt, president-directeur van NS.

Echte nieuwe groene stroom

Een marktconsultatie eind vorig jaar heeft NS bruikbare informatie
opgeleverd voor het inrichten van het inkooptraject dat deze week start. Zo wil
NS dat de stroomleverancier aanwijsbaar nieuwe groene stroomprojecten bouwt of
contracteert. Dit om te voorkomen dat inkopen uit het beperkte huidige aanbod
aan projecten tot hogere prijzen leidt en om zeker te stellen dat er sprake is
van extra groene stroomproductie in onder meer Nederland. De vergroening kan
geleidelijk plaatsvinden gedurende de contractperiode afhankelijk van wat
realistisch is. In totaal is voor het Nederlandse treinverkeer vanaf 2015 ca.
1,4 Twh per jaar nodig, al neemt deze hoeveelheid door steeds verdere
besparingsmaatregelen nog altijd af.

Aanbesteding kent aantal fases

De eerste fase die deze week start, dient om geschikte leveranciers te
selecteren. Daarna begint het daadwerkelijke inkooptraject waarin leveranciers
hun aanbiedingen doen. Voorjaar 2014 moet dan duidelijk worden wie de nieuwe
partner wordt. ”Onze groene ambitie voor de komende periode is duidelijk. Wij
zijn dan ook erg benieuwd wat de energiebedrijven ons concreet kunnen bieden en
in welke stappen. Wij hebben het traject zo ingericht dat we het beste uit de
energiemarkt naar boven proberen te halen voor reizigers en voor NS. Het moet
gaan om concurrerende prijzen, nieuwe groene stroomprojecten en realistische
termijnen,” aldus Michiel van Roozendaal, directievoorzitter van NS-dochter
NedTrain en binnen NS verantwoordelijk voor duurzaamheid.

Trein steeds duurzamer

De trein is gemiddeld 75% schoner dan een gemiddelde auto en wordt
steeds zuiniger (ca. 5% per jaar). Vanaf 2005 is door alle maatregelen reeds 25%
minder CO2 uitgestoten. Ook worden bijvoorbeeld Warmte/Koude Installaties
geïnstalleerd in nieuwe stations. “Wij leveren nu al één van de duurzaamste
producten in de transportsector en met dit nieuwe contract hopen we daar de
volgende stap in te zetten voor de beste prijs en voor de hele spoorsector”,
aldus Van Roozendaal.