Utrecht,
13
juni
2018
|
09:53
Europe/Brussels

Nachttrein terug naar Amsterdam? Wel als het aan NS ligt!

NS en de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB hebben de intentie om weer met een slaaptrein van- en naar Amsterdam te rijden. We werken hier samen om deze nieuwe treinverbinding te starten en daarmee Amsterdam weer aan te sluiten op het Europese slaaptreinennetwerk. Optimisten rekenen op een start ergens aan het begin van de komende jaren '20. 

Op dit moment rijdt ÖBB al met een slaaptrein tot aan Düsseldorf in Duitsland. Wie in Amsterdam om 18:40 uur de ICE pakt kan dan op station Düsseldorf al overstappen op de Nightjet - zo heet de Oostenrijkse nachttrein. Dan kom je de volgende ochtend om 09:15 uur aan op het station in Innsbruck. NS en ÖBB zien kansen om vanaf Amsterdam ook via Düsseldorf en dan verder richting de Alpen te rijden. 

Zeker op de langere afstanden is de nachttrein een uitstekend alternatief voor het vliegtuig of de auto. Ook al vanwege de ervaring: de romantiek van reizen door de nacht heeft een grote aantrekkingskracht, het is bovendien comfortabel, je verliest er geen tijd mee en het scheelt een hotelovernachting. Ook reis je zonder files onderweg of wachtrijen op de luchthaven. Je komt uitgerust aan op je bestemming!

Bijschrift: Nightjet binnenkort ook te zien in Amsterdam? Hier een impressie van de moderne slaaptreinen

Waar hangt het vanaf?
NS en ÖBB willen graag deze trein introduceren in Nederland. Daarvoor moet ÖBB voldoende treinen beschikbaar hebben die ook toegelaten zijn op spoor in Nederland. Het allerbelangrijkste is de belangstelling onder reizigers: hoeveel treinkaartjes worden er straks dagelijks verkocht? 

[update, extra informatie]
Kurt Bauer van ÖBB Fernverkehr bevestigde al eerder de interesse vanuit NS: "ÖBB will only open new lines if they have a strong partner in the other end that can carry the wagons to the destinations, for instance as part of other trains. Of the European train companies only Dutch NS have been interested, and they have actually asked several times for a possible train to Amsterdam".

ÖBB is echt specialist in het rijden van internationale slaaptreinen en het is logisch om dit te doen vanuit het centraal in Europa gelegen Oostenrijk. De Nederlandse markt is tegenwoordig te klein voor geel-blauwe NS slaaptreinen. Daarom zoekt NS samenwerking met een dergelijke partner, die ook brood ziet in Amsterdam als bestemming.