Utrecht,
15
september
2020
|
15:41
Europe/Brussels

Nachttrein Wenen voor het eerst in Nederland; tickets volgende week te koop

Samenvatting

Het duurt nog een kleine drie maanden voordat hij gaat rijden, maar vandaag is de nachttrein naar Wenen al te zien op het Nederlandse spoor. De trein steekt vanmorgen voor de eerste keer de Duits-Nederlandse grens over voor een proefrit. Volgende week, op maandag 21 september, gaan de tickets voor de nachttrein in de verkoop. Vanaf 13 december rijdt de Nightjet, zoals de nachttrein heet, elke dag van Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar München, Innsbruck en Wenen. Tickets zijn beschikbaar vanaf 29 euro voor een zitplaats, vanaf 59 euro voor een slaapplaats en luxere bedden zijn er vanaf 89 euro. Tickets zijn te koop via nsinternational.com en telefonisch via het NS International Service Center (030-2300023). Tickets zijn een half jaar vooruit beschikbaar en zijn dus al te boeken voor het komende wintersportseizoen.

Met de komst van de Nightjet is Nederland voor het eerst sinds 2016 weer aangesloten op het Europese netwerk van nachttreinen. In heel Europa is de nachttrein als duurzaam alternatief voor het vliegtuig bezig met een opmars.

Uitgeslapen reizigers
De trein vertrekt vanaf 13 december dagelijks aan het begin van de avond uit Amsterdam, Utrecht en Arnhem. Treinreizigers komen de volgende ochtend aan op hun bestemmingen München, Innsbruck of Wenen. De trein bestaat uit tien rijtuigen: twee slaaprijtuigen met bedden, vier couchette-rijtuigen en vier zitrijtuigen. De helft van de trein rijdt naar Wenen, de andere helft naar München en Innsbruck. In omgekeerde richting arriveert er elke ochtend een nachttrein vol uitgeslapen reizigers op de Nederlandse stations.

Populaire bestemmingen
De steden München, Innsbruck en Wenen zijn stuk voor stuk populaire bestemmingen voor een citytrip. Vooral München is ook als zakelijke bestemming in trek. Innsbruck is als ‘hoofdstad van de Alpen’ een populaire bestemming voor berg- en wintersporters met toegang tot de bekendste skigebieden in Tirol. Vanaf Innsbruck kunnen treinreizigers ook nog verder per trein naar Italië.
Wenen is het belangrijkste knooppunt van nachttreinen in Europa met diverse bestemmingen in Centraal en Oost-Europa binnen treinbereik.

Nieuwe locomotieven
NS huurt voor de nachttrein nieuwe locomotieven die zowel in Nederland als in Duitsland kunnen rijden. Tijdens de proefrit vandaag passeert de trein met de nieuwe locomotief voor het eerst de grens bij Zevenaar. Tot Keulen rijdt de trein straks met Nederlandse machinisten en trainmanagers, die hiervoor een speciale opleiding krijgen. In Keulen wordt de trein overgenomen door ÖBB die de trein verder tot Oostenrijk brengt. De proefrit van vandaag gebruikt NS om te kijken of de combinatie van de treinstellen en de locomotief goed werken in Nederland en in Duitsland.

Cor Poppe-Verburg, machinist
Speciaal aan zo’n internationale trein is dat je met verschillende systemen rijdt, waartussen je moet schakelen.
Cor Poppe-Verburg, machinist
Machinist Cor Poppe-Verburg uit Leiden rijdt vandaag de eerste proefrit met de Nightjet: “Ik vind het heel bijzonder en mooi dat de nachttrein terugkomt. Het is leuk om daaraan mee te werken. Ik ben in 1991 gaan werken voor NS en na een uitstapje in het goederenvervoer, werk ik alweer 13 jaar voor NS International. Ik ben teammanager van een groep machinisten en voor de introductie van de Nightjet coördineer ik de opleidingen. Er worden in totaal 46 machinisten opgeleid voor de Nightjet, die rijden ook op de Intercity Berlijn en de ICE naar Keulen. Ik heb gisteren nog bij twee collega’s een proeve van bekwaamheid afgenomen. Speciaal aan zo’n internationale trein is dat je met verschillende systemen rijdt, waartussen je moet schakelen. Na het Nederlandse systeem met 1.500 volt gelijkstroom op de bovenleiding, rijd je bij Zevenaar de Betuwelijn op met 25.000 volt wisselstroom. Een paar kilometer verderop schakel je weer naar het Duitse systeem met 15.000 volt. Ook de beveiligingssystemen zijn steeds anders. Voor de machinist is dat handmatig schakelen, maar de locomotief helpt je daarbij. Deze locomotief beschikt over de nieuwste snufjes, zelfs vloerverwarming! Tijdens de proefrit vandaag testen we of de combinatie van de nieuwe locomotief en de nachttreinrijtuigen goed werkt. We testen bijvoorbeeld de remmen, het sluiten van de deuren en het schakelen tussen de verschillende systemen. Ik weet zeker dat we op tijd klaar zijn voor 13 december. Het vergt wel wat planning, maar daar ben ik toevallig heel goed in.”

Update 22 september 2020: NS International start met verkoop van Nightjet tickets zodra OBB de tickets beschikbaar stelt. De verwachting is dat dit over ongeveer 2 weken zal zijn.