Utrecht,
07
oktober
2023
|
13:28
Europe/Brussels

Nieuw railwegvoertuig geïntroduceerd voor afhandeling van verstoringen

Deze week hebben ProRail en NS samen een uniek railwegvoertuig geïntroduceerd dat ingezet kan worden bij incidentafhandelingen op het spoor. 

De Unimog is een railwegvoertuig van ProRail Incidentenbestrijding die zij kunnen inzetten om bijvoorbeeld gestrande treinen af te voeren. Met name bij incidenten waarbij een trein externe tractie nodig heeft en andere afsleepmiddelen niet kunnen of mogen worden ingezet, bijvoorbeeld bij problemen met de bovenleiding. Dit soort strandingen duren vaak lang en veroorzaken veel overlast voor reizigers en het treinverkeer. Naast de sleep- en duwfuncties heeft de Unimog een reinigingsmodule, om de trein schoon te kunnen maken na een aanrijding en een hoogwerker om veilig en gemakkelijker op hoogte te kunnen werken. De Unimogs worden vanaf deze week voor NS ingezet en komen ook beschikbaar voor andere vervoerders. 

Innovatief en vernieuwend 
De Unimog is een krachtvoertuig dat zowel over de weg als over het spoor mag rijden. Het voertuig is niet afhankelijk van bovenleiding, heel handig dus als de bovenleidingspanning niet beschikbaar is. ProRail beschikt nu over vier Unimogs, die strategisch gestationeerd zijn op hun standplaatsen langs de A2-corridor, zoals Eindhoven en Utrecht. Als het nodig is kan de Officier van Dienst Infra besluiten de Unimog op een ander treintraject in te zetten. Het doel is de dienstregeling zo snel mogelijk weer te hervatten na een stranding. 

Samenwerking Unimogbedienaar en machinist 
Bij de inzet van de Unimog ontstaat een nauwe samenwerking met NS en de treindienstleider van ProRail. Ook de Unimogbedienaar en machinist werken ter plaatse nauw samen om de gestrande trein weg te slepen zodat het treinverkeer zo snel mogelijk kan worden hervat. 

Gezamenlijk ontwikkeltraject 
NS en ProRail werken al sinds 2019 samen in dit project. Andrea Langerak, projectmanager ProRail: “NS is de grootste vervoerder op de A2-corridor, daarom zijn we met de implementatie begonnen bij NS. Er zijn veel stappen gezet: zoals de bouw van het voertuig, het aanvragen van toelating, ontheffing bij de Inspectie Leefomgeving & Techniek (IL&T), het testen met de Unimog en verschillende treintypen en het opleiden van de bedienaars. Annelies van Unen, verantwoordelijk voor de implementatie bij NS: “Ondanks dat het maar om vier Unimogs gaat, heeft dit traject alle kenmerken van een normale materieelintroductie en dan ook nog binnen twee organisaties. Om deze innovatie te realiseren is gebruik gemaakt van de expertise en inzet van veel collega’s binnen NS en ProRail. Mooi dat we met de inzet van de Unimog de overlast van een stremming voor reizigers kunnen beperken."