Utrecht,
19
april
2018
|
00:00
Europe/Brussels

Nieuw station Amsterdam Zuid: twee brede passages met volop ruimte voor winkels en voorzieningen

De gemeente Amsterdam, ProRail en NS Stations hebben vandaag een overeenkomst ondertekend voor de ontwikkeling en exploitatie van voorzieningen op het nieuwe station Amsterdam Zuid. NS Stations verwerft in totaal 5.400 m2 aan voorzieningen. In 2014 werden al overeenkomsten gesloten tussen partijen waardoor de Minervapassage kan worden verbreed en de nieuwe Brittenpassage kan worden gebouwd. Het station Amsterdam Zuid is met de te verwachten reizigersgroei en het nieuwe aanbod aan voorzieningen straks klaar voor een plek in de top vijf stations in Nederland. Qua voorzieningenaanbod wordt het station vergelijkbaar met Utrecht Centraal en Rotterdam Centraal.

Een functioneel station met internationale allure

Het nieuwe station Amsterdam Zuid wordt een overzichtelijk station met een gelijkvloerse vrije doorgang tussen het Zuidplein en het Mahlerplein. Alle lessen van de laatste grote stationsverbouwingen zoals Breda, Den Haag Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem Centraal zijn verwerkt in het ontwerp. Het ontwerp is gemaakt door ZuidPlus, de combinatie van Fluor, Heijmans en Hochtief, die het nieuwe station gaat bouwen als onderdeel van het project Zuidasdok. De huidige Minervapassage wordt verbreed naar 40 meter en de nieuwe Brittenpassage wordt 15 meter breed. De passages geven toegang tot zowel trein als metro, bewaakte fietsenstallingen, kaartverkoop, winkels en overige stationsvoorzieningen. Aan de buitenzijde van het station tussen de twee passages in, komen overdekte looproutes met voorzieningen die ook de taxi-, bus- en tramreizigers van alle gemakken voorzien. NS Stations draagt hiermee ook bij aan de bouwkundige voorbereiding van een eventueel toekomstig derde perron.

Het nieuwe station groeit substantieel van 1.750 m2 naar 5.400 m2. Daarnaast krijgen alle ruimtes een invulling die past bij de hoogwaardige kwaliteit en internationale allure van het nieuwe station Amsterdam Zuid.

“Voor Zuidasdok ontwikkelde Zuidplus een station dat voldoet aan de eisen en wensen van onze reizigers. Een goed doordacht ontwerp met een afwerkingsniveau vergelijkbaar met de laatste grote stationsverbouwingen. Wij zijn blij dat we met onze investering de bouwopgave letterlijk konden vergroten en dat Zuidasdok en Zuidplus hier met klasse invulling aan gaan geven” zegt Sebastiaande Wilde, directeur Stationsontwikkeling & Onderhoud bij NS Stations.

Nog even geduld

Reizigers moeten nog even geduld hebben voordat alle voorzieningen klaar zijn. Tijdens de verbouwing blijft minimaal 1.100 m2 aan voorzieningen beschikbaar. De nieuwe Brittenpassage wordt eerst gebouwd en in gebruik genomen; daarna volgt de verbreding van de Minervapassage. De eindoplevering van het gehele project Zuidasdok staat gepland voor 2028. Wanneer de verschillende onderdelen gereed zijn, wordt bekend na afronding van de herijking van de aanbesteding.

“Met deze overeenkomst wordt het OV-carré gesloten; aan alle kanten van het station zijn straks voorzieningen voor reizigers, omwonenden en gebruikers van het gebied. Op die manier creëren we een stuk meerwaarde voor de omgeving”, aldus Hans Versteegen, projectdirecteur Zuidasdok.

“De komende jaren zal er gebouwd gaan worden dus de reizigers moeten nog even geduld hebben. Door inspanning van alle partners zal er een station gerealiseerd worden dat aansluit op de internationale allure van de Zuidas en dat voorbereid is op de voorziene reizigersgroei”, aldus Astrid Bunt, directeur stations van ProRail.