Utrecht,
06
juli
2020
|
14:52
Europe/Brussels

Nieuwe Cuyperstrap Amsterdam Centraal verbindt stationshal met metro

Samenvatting

Na anderhalf jaar van werkzaamheden is vanmiddag de Cuyperstrap op station Amsterdam Centraal in gebruik genomen. Wethouder Sharon Dijksma van Verkeer, Vervoer, Water en Luchtkwaliteit opende samen met Vervoerregio Amsterdam, NS, ProRail en GVB de (rol)trap in de monumentale centrale hal van het station voor het publiek. Daarmee is er nu ook een binnendoor verbinding van het station naar het ondergelegen metrostation.

Wethouder Sharon Dijksma: ‘De trap zorgt er niet alleen voor dat reizigers sneller en comfortabel kunnen overstappen tussen metro, trein en bus, maar draagt ook bij aan betere spreiding van de reizigersstromen die samenkomen op dit ov-knooppunt. Bovendien kan je via de trap binnenkort ook binnendoor naar de nieuwe ondergrondse fietsenstalling aan de Prins Hendrikkade. Daardoor wordt reizen met de fiets van en naar het station nog aantrekkelijker.’

De bouw van de trap, vernoemd naar architect van het station Pierre Cuypers, werd gerealiseerd door de gemeente Amsterdam, in opdracht van de Vervoerregio Amsterdam.

"Wij zijn blij met deze nieuwe snelle verbinding. De Cuyperstrap is een aantrekkelijke overdekte route voor onze reizigers die ook van de metro gebruikmaken", aldus John Riepen, manager station Amsterdam Centraal van NS.

Historie

In 1955 werd nagenoeg op dezelfde plek in de monumentale stationshal ook een trap gebouwd die via een tunnel onder de weg door naar het voorplein leidde. Toen de entree van het station in 1980 werd verbouwd, is deze weggehaald. 

Bouwen met beperkte overlast voor reizigers

Om tijdens de bouw de overlast voor reizigers tot een minimum te beperken, is er een doos om het werkterrein heen gebouwd en door NS voorzien van een lichtkunstwerk dat meekleurde tijdens evenementen. Het vormde tevens het welkomstbaken van het Amsterdam Light Festival afgelopen winter.

Technisch vernuft

Bij het realiseren van de trap, direct onder de vloer van de monumentale stationshal, kwam veel technisch vernuft kijken. De omgeving waarin werd gewerkt, zorgde voor grote uitdagingen. De trap moest gebouwd worden boven een metrotunnel, onder een historisch gebouw en op een plek waar de oorspronkelijke fundering sinds de aanleg van de Noord/Zuidlijntunnel, weg is.

De Cuyperstrap maakt onderdeel uit van het project De Entree. Dat voorziet in de vernieuwing van het gehele gebied aan de centrumzijde van Station Amsterdam Centraal. Het stationsgebouw zelf blijft ook in ontwikkeling. Zo gaat ProRail binnenkort de monumentale centrale hal, waar de Cuyperstrap op uit komt, vernieuwen.