Utrecht,
10
mei
2017
|
06:00
Europe/Brussels

Nieuwe dienstregeling: 3 maanden later

In het eerste kwartaal van dit jaar zette de punctualiteit van de nieuwe dienstregeling een stijgende lijn in. Treinreizigers komen sinds de introductie van de nieuwe dienstregeling steeds vaker op tijd. Dat blijkt uit de eerste kwartaalrapportage die NS deze week naar het ministerie van Infrastructuur en Milieu stuurde.

De punctualiteit op het Hoofdrailnet herstelde zich na de introductie van de omvangrijke, nieuwe dienstregeling eind 2016. Kwam in januari nog 88,1% van de treinreizigers op tijd, in maart was dit gestegen naar 92,2%. Dit is 1,7% hoger dan het doel dat voor dit jaar gesteld is. Gemiddeld over het hele kwartaal is de punctualiteit met 90,5% nog wel lager dan vorig jaar.

Klanttevredenheid

11 december 2016 ging de grootschalig vernieuwde dienstregeling van start. Sindsdien zijn er ongeveer 150 treinritten per dag extra. De meeste reizigers gingen er op vooruit, onder meer door snellere verbindingen en minder vaak overstappen. Daarbij rijden we de dienstregeling steeds beter en dat zien we terug in de klanttevredenheid. Het aantal tevreden reizigers steeg van 74,9% in januari naar 76,5% in maart.

Zitplaatskans

Ook hadden reizigers de afgelopen maanden vaker een zitplaats. De gemiddelde zitplaatskans steeg van 93,9% in januari naar 95,1% in maart. Dit komt mede door de introductie van de nieuwe Sprinters die NS bij de start van de nieuwe dienstregeling stapsgewijs introduceerde.

NS kijkt positief terug op de eerste maanden, maar geeft aan dat het slechts eerste cijfers zijn: er is nog veel werk te doen voor de rest van het jaar. NS verwacht dit jaar 2% meer reizigers dan vorig jaar.