Utrecht,
16
december
2016
|
13:04
Europe/Brussels

Nieuwe dienstregeling: een week van pieken en dalen

Reservetrein in Den Helder

Afgelopen zondag ging de nieuwe NS-dienstregeling in, met het grootste aantal wijzigingen in jaren. Voor bijna alle reizigers is er iets veranderd aan hun dagelijkse reis. Op een aantal trajecten rijdt NS meer treinen en is de reis korter geworden. De dienstregeling zelf lijkt goed te werken, toch was het een week met pieken en dalen.

Wennen

De start van een nieuwe dienstregeling is wennen, voor onze reizigers en voor onze collega’s. Alles wat afwijkt van wat reizigers gewend zijn, wordt gekoppeld aan de invoering van de nieuwe dienstregeling. Soms is dit ook terecht. Zo waren er enkele kinderziektes met de reisinformatie over nieuwe treindiensten en blijkt de planning rond enkele rangeerterreinen en knooppunten beter te kunnen.

Den Helder
Een ander knelpunt was de treindienst bij Den Helder. Als de Intercity vanuit Nijmegen naar Den Helder vertraging had, reed deze de eerste dagen meerdere malen niet verder dan Anna Paulowna. Dit om vertraging op de terugweg te voorkomen. Dit gaf voor reizigers van en naar Den Helder overlast. NS heeft daarom besloten maatregelen te nemen. Met ingang van vrijdag staat er een reservetreinstel in Den Helder. Hierdoor is het vaker mogelijk een vertraagde trein door te rijden naar Den Helder en toch op tijd weer richting Nijmegen te vertrekken. Ook onderzoekt NS of het mogelijk is om het keren bij Anna Paulowna pas te doen bij grotere vertragingen dan tot nu toe gebeurde. De komende tijd zal NS wat betreft de treindienst rond Den Helder de vinger aan de pols houden.

Drukke treinen
In de nieuwe dienstregeling zijn sommige treinen langer en andere korter om per saldo de kans op een zitplaats zo groot mogelijk te maken. Hierdoor is op enkele trajecten de trein drukker geworden dan reizigers gewend waren. NS houdt dit goed in de gaten. Waar nodig en mogelijk zal NS de treininzet aanpassen.

Verstoringen
De eerste week van de nieuwe dienstregeling werd helaas ook sterk beïnvloed door een aantal tegenvallers. Dat bleek al meteen op dag één toen een omgevallen boom bij Driebergen de bovenleiding beschadigde waardoor er geen treinen reden tussen Utrecht en Arnhem/Nijmegen. De volgende dagen hadden reizigers op diverse trajecten onder meer last van een defecte trein tussen Arnhem-Utrecht, een brand in een treintoilet bij Amsterdam Sloterdijk en werd in Zwolle het treinverkeer stilgelegd na de vondst van een verdacht pakketje. Dit leidde tot veel hinder voor onze reizigers.

Een eerste beeld
Onze ervaring is dat na ongeveer twee weken een goed beeld ontstaat over de effecten van het nieuwe spoorboekje. De afgelopen twee dagen is de punctualiteit goed, maar het is nu nog te vroeg voor het trekken van conclusies. NS blijft ook de komende periode de dienstregeling nauwgezet volgen en zal waar nodig aanpassingen doen.