05
december
2014
|
00:00
Europe/Brussels

Nieuwe treinen


  • Aanschaf nieuwe, comfortabele Sprinters en Intercity’s voor de reiziger in
    gang gezet

NS koopt definitief 118 nieuwe Sprinters bij treinenbouwer CAF. De Sprinter
Nieuwe Generatie (SNG), zoals de trein gaat heten, gaat naar verwachting in 2018
rijden op het Nederlandse spoor. Het gaat om treinen van CAF -type Civity- die
nu al rijden in meerdere landen. CAF kwam als beste uit de bus in een Europese
aanbesteding van NS en het contract is inmiddels definitief getekend. De treinen
voldoen aan alle eisen en worden net als de nieuwste NS-Sprinters (SLT)
transparant met brede deuren voor veel in- en uitstappers, energiezuinig en
toegankelijk voor rolstoelgebruikers (incl. een rolstoeltoegankelijk toilet).
Contractwaarde voor de 118 treinen is ruim 500 mln euro. NS heeft de
mogelijkheid om in de toekomst aanvullende orders te plaatsen.

Extra Sprinters voor de reiziger op korte termijn

NS heeft door reizigersgroei en diverse andere omstandigheden al eind 2016 extra
Sprinters nodig. Om hier op in te spelen is NS dan ook voornemens om ca. 60
extra Sprinters te bestellen bij de Zwitserse fabrikant Stadler. Ook deze
moderne nieuwe treinen worden transparant, toegankelijk voor rolstoelgebruikers
en hebben een rolstoeltoegankelijk toilet. De trein (type Flirt) rijdt al met
succes in diverse landen.

“Door de aanschaf van in totaal ca. 180 nieuwe Sprinters, de aanschaf van de
nieuwe Intercity’s en door de modernisering van treinen kunnen we de reiziger
tijdens de komende concessieperiode (2015-2025) nieuwe en comfortabele treinen
bieden. Ook spelen we zo actief in op de krapte in met name de drukke
ochtendspits”, aldus Engelhardt Robbe, CFO van NS.

Intercity Nieuwe Generatie

Voor de aanschaf van nieuwe Intercity’s (Intercity Nieuwe Generatie) die
flexibel inzetbaar zijn en zowel kunnen rijden op de Hogesnelheidslijn (25 kV)
als het Hoofdrailnet (1,5 kV) is NS gestart met een aanbesteding. De afgelopen
periode zijn de vier treinenbouwers geselecteerd die deze klus aankunnen en
treinen kunnen leveren per 2021. De eisen zijn onder meer gericht op voldoende
capaciteit/zitplaatsen, bewezen technologie en toegankelijkheid voor rolstoelers
en voor bijvoorbeeld (oudere) reizigers die slecht ter been zijn. NS gaat nu een
traject in waarbij de geselecteerde leveranciers met biedingen gaan komen.



Impressie van de nieuwe sprinter (SNG) van CAF in NS kleuren