15
november
2013
|
00:00
Europe/Brussels

NS bouwt dienstregeling in 2014 verder uit


  • Extra Sprinters tussen Leeuwarden en Meppel en in de avonduren tussen
    Utrecht en Geldermalsen

  • NS rijdt tussen Amersfoort en Utrecht in het weekend nachttreinen

  • Op sommige trajecten doordeweeks door onderhoudswerkzaamheden minder
    nachttreinen

Op 15 december 2013 gaat de nieuwe NS-dienstregeling voor 2014 in.
Deze bevat relatief weinig wijzigingen ten opzichte van 2013, toen de Hanzelijn
in gebruik is genomen. In 2014 wordt de dienstregeling verder uitgebouwd. Zo
gaat NS extra Sprinters rijden tussen Leeuwarden en Meppel. Daarnaast rijden
tussen Utrecht en Geldermalsen vaker Sprinters in de avonduren. NS rijdt tussen
Amersfoort en Utrecht in het weekend nachttreinen. Als gevolg van nieuwe
veiligheidsregels verandert in 2014 de manier waarop ProRail onderhoud pleegt.
Daardoor is op sommige trajecten in een paar doordeweekse nachten geen
treinverkeer mogelijk, waardoor enkele treinen in de nacht daar
vervallen.

Grootste wijziging in de afgelopen dienstregeling was het invoegen van een
nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle. “Deze Hanzelijn is bijna een jaar in
gebruik en leidde in het vorige spoorboekje tot veranderingen. Na bijna een jaar
blijkt dat veel reizigers gebruik maken van deze lijn. Ook zorgt de spoorlijn
voor meer reismogelijkheden tussen Noord-Nederland en de Randstad waardoor wij
ook flexibeler zijn in geval van een versperring. De dienstregeling die vorig
jaar is ingevoerd, is in 2014 door NS verder geoptimaliseerd. De reiziger kan
dit merken, doordat zijn trein een enkele minuut eerder of later vertrekt”,
aldus Ingrid Thijssen, directievoorzitter NS Reizigers.

Extra Sprinters op twee trajecten

Tussen Leeuwarden en Meppel gaan in 2014 meer Sprinters rijden.
Hierdoor krijgen de reizigers in Leeuwarden een extra reismogelijkheid per uur
richting Meppel/Zwolle (van twee naar drie keer per uur). De Sprinters tussen
Utrecht Centraal en Geldermalsen gaan in de avonduren vier keer per uur rijden,
in plaats van de huidige twee keer per uur. Hierdoor verbeteren ook de
aansluitingen in Utrecht Centraal.

Nachttreinen Amersfoort

NS rijdt tussen Amersfoort en Utrecht nachttreinen in de nacht van
vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag. Gezamenlijk met de gemeente
Amersfoort heeft NS dit mogelijk gemaakt.

Doordeweeks nachtelijke onderhoudswerkzaamheden

ProRail benut de nachtelijke uren om onderhoudswerkzaamheden uit te
voeren. Tot en met 2013 werd ’s nachts één spoor buiten dienst genomen en konden
op nabijgelegen sporen deels treinen blijven rijden. ProRail hanteert vanaf 2014
nieuwe veiligheidsregels waardoor een traject geheel buiten dienst wordt
genomen. Dit om baanwerkers veiliger te laten werken en naar aanleiding van de
botsing bij Singelgracht. Als gevolg hiervan kunnen op sommige trajecten in
doordeweekse nachten geen treinen rijden. Dit geldt bijvoorbeeld voor het
nachtnet tussen Schiphol en Amsterdam (drie nachten) en tussen Rotterdam en Den
Haag (twee nachten). NS brengt de nachtelijke reiziger op deze trajecten op zijn
bestemming door, waar mogelijk, treinen om te leiden, pendeltreinen in te zetten
en bussen te rijden. In het weekend en in de resterende doordeweekse nachten
rijden de nachttreinen als normaal.

Hilversum Media Park

Tegelijk met de nieuwe dienstregeling krijgt station Hilversum Noord
een nieuwe naam. Met ingang van 15 december heet dit station Hilversum Media
Park.

Werkzaamheden

NS en ProRail blijven samen investeren in nieuwe infrastructuur en
moderne stations. De verbouwingen aan en rond station Utrecht Centraal en
’s-Hertogenbosch gaan onverminderd door. Dit zorgt voor een grotere robuustheid
en meer capaciteit op het spoor. Daarnaast wordt er gewerkt aan spooruitbreiding
tussen Schiphol en Amsterdam Zuid. Reizigers kunnen als gevolg van de
werkzaamheden hinder ervaren.

Online op NS.nl

De nieuwe dienstregeling is te raadplegen via de reisplanner op
www.ns.nl.