07
april
2015
|
00:00
Europe/Brussels

NS brengt prestaties in beeld

Hoe tevreden zijn reizigers over NS? Wat is ons energieverbruik? Hoe stipt
rijden onze treinen? NS brengt haar prestaties in beeld. Zo presenteerden we in
het jaarverslag voor het eerst een impactanalyse waarmee we de maatschappelijke
baten en kosten van NS inzichtelijk maken. Dit bouwen we verder uit.
Hier vind je de diverse
cijfers die een indruk geven van onze prestaties voor de reiziger.

Op onze website vind je cijfers die aangeven hoe reizigers onze
dienstverlening waarderen, hoe stipt onze treinen rijden
(reizigerspunctualiteit) en of ze bijvoorbeeld te vol zijn. Ook laten we het
aantal treinen zien dat heeft gereden, het aantal gehaalde aansluitingen, hoe
vaak een station moest worden overgeslagen en ons energieverbruik per
reizigerskilometer.

Grote verstoringen zorgen voor mager begin 2015

De eerste maanden van 2015 zijn voor onze reizigers slechter begonnen. Zo bleef
de reizigerspunctualiteit in de eerste twee maanden achter ten opzichte van
vorig jaar (2015: jan. 90,5%, feb. 91,8% versus 2014: 93,2% en 93,8%). Dit was
een direct gevolg van enkele grote storingen, zoals de ICT-storing en een
bovenleidingbreuk bij Utrecht. Dit zie je ook terug in het aantal gereden
treinen en het aantal gehaalde aansluitingen. NS en ProRail werken er hard aan
om met de lessen van de incidenten van begin dit jaar de prestaties op het spoor
verder te verbeteren.

Wat kun je nog meer zien?

Per kwartaal zullen wij de resultaten samenvatten in een nieuwsbericht op deze
pagina. Heb je vragen, suggesties of opmerkingen ten aanzien van de geboden
informatie dan horen wij dat graag via bijvoorbeeld onze klantenservice.

Ook op andere manieren geven wij steeds meer inzicht in onze prestaties. Zo kun
je bij klachten over te volle treinen op
www.ns.nl/druktemelder exact
terugvinden wat we met jouw klacht hebben gedaan. In de Reisplanner Xtra kun je
sinds vorig jaar eenvoudig terugvinden hoe stipt jouw trein.