Utrecht,
04
mei
2017
|
09:48
Europe/Brussels

Abellio verzocht zelf om treinen in Duitsland te leasen

Update 17.30 uur: Abellio verzocht zelf om treinen in Duitsland te leasen

Abellio heeft zelf actief bij concessieverleners in Duitsland gevraagd of de treinen in Duitsland of in het buitenland geleased moesten worden. Abellio verzocht of dit als uitgangspunt door de concessieverlener werd meegenomen bij de aanbesteding. Dit blijkt uit documenten uit het aanbestedingsdossier. De concessieverleners hebben aangegeven dit niet te doen en dat zij dit zelfs strijdig achten met Europese regelgeving. Daarmee heeft Abellio ruimhartig voldaan aan de afspraken die hierover zijn gemaakt met het Ministerie van Financiën.

‘In de Kamerbrief van MinFin staat het volgende (blz2): ‘Voor buitenlandse activiteiten is het uitgangspunt dat belasting daar betaald wordt waar de concessie zich bevindt. Ik heb met NS afgesproken dat NS zich actief zal inzetten voor de toepassing van dit uitgangspunt door concessieverleners in het buitenland. NS zal dit uitgangspunt in acht nemen waar het door concessieverleners wordt meegenomen als onderdeel van de aanbesteding. In die situaties wordt niet langer materieel vanuit Ierland aangeschaft voor buitenlandse concessies’.

De relevante passage uit de brief:

Sehr geehrte Damen und Herren,

der Niederländische Finanzminister, in seiner Funktion als alleiniger Gesellschafter der Holländischen Staatsbahn (Nederlandse Spoorwegen, NS), antwortete den Mitgliedern des Niederländischen Repräsentantenhauses (Tweede Kamer) in einem formellen Brief im April 2015 auf ihre Fragen zu den Steuerzahlungen der NS.

In diesem Brief erklärte der Minister, dass die NS als 100%iges Staatsunternehmen die Steuern in den Ländern zahlen soll, in denen der Betrieb durchgeführt wird. Hierfür vereinbarte der Minister mit der NS, dass Abellio Deutschland aktiv mit den deutschen Aufgabenträgern diskutieren wird, ob sie gewillt sind, in den Angebotsdokumenten zu vereinbaren, dass nur die lokalen Leasingfirmen, die ihre volle Einkommens- und Gewerbesteuern in Deutschland entrichten, genutzt werden dürfen.

Um faire Wettbewerbsbedingungen für alle Teilnehmer zu gewährleisten, würde das bedeuten, dass während der Vertragslaufzeit keiner der anbietenden Betreiber ein ausländisches Leasingunternehmen z.B. aus Luxemburg oder Irland nutzen darf.

Käme es für Sie in Betracht, diese Einschränkung bei künftigen Ausschreibungen aufzunehmen? Wir freuen uns über Ihre Antwort.

Abellio Germany

Abellio Germany rijdt al jaren op een aantal Duitse spoorlijnen, waarbij treinen worden geleased bij (buitenlandse) leasebedrijven. In 2018 gaat een nieuwe concessie van start in het Duitse Sachsen-Anhalt. Daarvoor leaset Abellio Germany treinen bij het Ierse bedrijf Disa Assets Limited, ook dochter van NS. Trouw schrijft vandaag dat dit omstreden zou zijn en tegen de wens van het Nederlandse ministerie van Financiën. Maar is dat wel zo? En waarom least Abellio Germany deze treinen?

NS-dochter Abellio Germany betaalt in Duitsland gewoon belasting. Het leasen van treinen in het buitenland is bij aanbestedingen een volstrekt gangbare werkwijze. Daarbij zijn de spelregels voor alle aanbieders gelijk. We zijn er helder en transparant over dat ook NS-dochter Abellio dit zo doet.

Waarom leasen treinbedrijven hun treinen?

Een concessie geldt altijd maar voor een beperkte periode, bijvoorbeeld 10 of 15 jaar, terwijl een trein meer dan 30 jaar meegaat. Bedrijfseconomisch is het daarom te risicovol om deze treinen als vervoerder zelf te kopen omdat je nooit weet hoe de toekomst eruit ziet. Het voordeel van leasen is dat de treinen aan het einde van een concessieperiode eenvoudig door een andere vervoerder gebruikt kunnen worden.

In lijn met alle afspraken

De werkwijze is volledig in lijn met alle afspraken die wij hierover hebben met onze aandeelhouder (het ministerie van Financiën) en onze Duitse opdrachtgever. Het is bij geliberaliseerde spoorlijnen een gebruikelijke werkwijze van vervoerders door heel Europa. Zo kunnen partijen die bieden op een concessie hun bieding bedrijfseconomisch zo aantrekkelijk mogelijk maken voor de concessieverlener. Een concessieverlener verstrekt aan vervoerders immers een subsidie met als doel om een zo hoog mogelijke service en goede uitvoering van de treindienst te bieden voor reizigers tegen zo laag mogelijke kosten.

Kijk voor meer informatie ook pagina 2 in de Kamerbrief uit 2015.