Utrecht,
02
februari
2016
|
17:12
Europe/Brussels

NS en winkels op stations

Gisteravond heeft RTL nieuws een item besteed aan het feit dat de reiziger bij NS weer centraal moet komen te staan en dat er afscheid genomen wordt van activiteiten die daar niets mee te maken hebben, zoals hamburgers bakken. Het Algemeen Dagblad onderstreept dit verhaal en brengt de quote dat recent een paar ketens zijn verkocht, waaronder ook AH to go. De berichtgeving over de verkoop van AH to go is niet waar. We zetten de voorstellen nog een keer uiteen:

NS en stations

Samen met ProRail, overheden en vervoerders wil NS de reis en het verblijf van reizigers op het station zo gemakkelijk en aangenaam mogelijk maken. Stations, waar elke dag 1,2 miljoen reizigers komen, moeten schoon, toegankelijk en veilig zijn. De koers die enkele jaren geleden is ingezet en aangescherpt, helpt NS om goed in te kunnen spelen op de vraag van reiziger, vervoerder en overheid.

In concessie uitgeven

De retailwereld verandert steeds sneller. Tien jaar geleden waren er bijna geen marktpartijen die op het station wilden ondernemen, inmiddels zijn er veel grote en kleine marktpartijen die de ervaring, kennis en omvang hebben om retail te exploiteren op stations. Daarnaast heeft NS concessiemanagement ontwikkeld waarbij de regie op de stations en het gevarieerde aanbod aan de reiziger behouden blijft, ook met externe aanbieders. Om ruimte te geven aan de markt is eind 2014 tot begin 2015 al een aantal non-food formules overgedragen aan andere exploitanten. In 2015 is de exploitatie van de Burger King, La Place Express en OLA Happiness Station overgegaan naar andere partijen. Om zeker te weten dat dit een passende oplossing is, wordt in samenspraak met de OR voor deze drie formules een evaluatie uitgevoerd. Begin 2016 wordt deze evaluatie opgezet met een evaluatiemoment in juni en november. Mede op basis van de resultaten van deze evaluatie eind 2016 wordt gekeken of andere formules overgedragen kunnen worden aan de markt.