03
maart
2011
|
00:00
Europe/Brussels

NS geeft sollicitatietraining weg aan jong talent via Twitter

Het gebruik van sociale media wordt voor toekomstige NS-trainees steeds belangrijker.

Van 21 februari tot 21 maart organiseert NS een Twitterwedstrijd voor bijna of pas afgestudeerde masters die solliciteren naar het NS Management Traineeship. Wie in slechts 140 tekens via Twitter kan overbrengen waarom hij of zij bij NS wil uitgroeien tot manager, krijgt een sollicitatietraining cadeau van de directeur HR van NS. NS wil zo kenbaar maken dat het gewaardeerd wordt wanneer kandidaten ook op sociale media de weg kennen.

NS is volop in beweging. Zo wordt er steeds vaker met reizigers via Twitter gecommuniceerd via NS_online. Masterstudenten kunnen alvast kennis maken met de huidige trainees via de NS Trainees Hyve. En in 2010 stond NS zelfs op nummer 15 van de Social Media Monitor. Grote kans dat ook de nieuwe lichting Management Trainees van NS dus te maken krijgt met sociale media.

De wedstrijd Gedurende een maand kunnen kandidaten voor de NS Talent Clinic – het selectietraject voor het Management Traineeship – een tweet plaatsen met bijbehorende hashtag: #NStw2011. Uit dat twitterbericht moet blijken waarom de kandidaat juist bij NS wil uitgroeien tot manager. Omdat de organisatie veel meer te bieden heeft dan de dagelijkse stroom tweets over het treinverkeer doet vermoeden, kijkt de jury eveneens of kandidaten weten waar NS nog meer voor staat. 'Zo zijn we bijvoorbeeld één van de grootste vastgoedbedrijven en horecaexploitanten van het land. En zoeken we niet alleen logistieke en operationele talenten maar ook technici, ICT-ers en marketeers’, legt Harry van de Kraats uit, directeur HR bij NS en voorzitter van de jury die beoordeelt welke kandidaat de winnende tweet heeft geplaatst.

Op weg helpen NS beloont de winnaar met een sollicitatietraining. 'En dat kan – zeker voor een kandidaat die op gesprek mag komen - nog wel eens heel goed van pas komen’, aldus Harry van de Kraats die de training bovendien zelf zal geven. 'De gelukkige voorzie ik graag van feedback en sollicitatietips waar je als jong talent zo’n behoefte aan hebt. Want waar zoeken die recruiters nu eigenlijk naar? Zo helpen we elkaar op weg. Iets waar je bij NS niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk altijd aan meewerkt.’