Utrecht,
23
juni
2020
|
07:00
Europe/Brussels

NS: nieuwe internationale Intercity naar Aken kan rijden in 2025

Samenvatting
  • Elk uur een Intercity tussen Aken, Limburg, Brabant en zuidelijke Randstad
  • Reizigers profiteren van snellere reis en 24 nieuwe binnenlandse verbindingen
  • Aansluitig op internationaal netwerk ICE en Thalys vanaf Aken

Een nieuwe internationale Intercity naar Aken kan er komen vanaf 2025. Deze trein kan dan gaan rijden op de route van Den Haag via Rotterdam en Eindhoven en dan via Heerlen de grens over. Dat blijkt uit een inventarisatie door NS. Wel moet eerst aan een aantal voorwaarden worden voldaan op het gebied van financiering en infrastructuur, waarover NS in gesprek wil met het ministerie van I&W, de regio’s en ProRail.

Aken is een populaire bestemming en biedt internationale treinreizigers een aansluiting op het Duitse hogesnelheidsnetwerk, met bestemmingen als Keulen, Düsseldorf en Frankfurt. Ook voor binnenlandse reizigers op het traject tussen Den Haag en Limburg betekent de rechtstreekse verbinding reistijdwinst en minder overstappen. NS ziet de verbinding als een belangrijke stap in het uitbreiden van het aantal grensoverschrijdende treinverbindingen en gaat hierover graag met de betrokken overheden in gesprek.

In de Nederlands-Duitse grensregio is een betere verbinding met de Randstad een langgekoesterde wens. Een plan om de Intercity Heerlen-Amsterdam door te trekken naar Aken viel eerder af, vanwege de nadelige gevolgen voor een grote groep binnenlandse reizigers in ‘de tienminutentrein’ tussen Eindhoven en Amsterdam. Van het alternatief dat NS vandaag presenteert, profiteren al bij aanvang dagelijks 1.250 internationale reizigers van en naar Aken en nog eens 2.000 reizigers op het binnenlandse deel van het traject. NS verwacht dat dit aantal na introductie van de trein snel zal toenemen. De reistijdwinst op het traject kan oplopen tot 25 minuten.

Voor de nieuwe verbinding met Aken wil NS gebruik maken van de nieuwe Intercity ICNG, die geschikt kan worden gemaakt voor inzet in Duitsland. Door het hoge comfort en een reistijd van drie uur tussen Den Haag en Aken is de trein een goede concurrent voor de auto. En met aansluitingen in Aken op Thalys en ICE, ook een alternatief voor vliegen binnen Europa.

NS gaat de komende tijd met overheden in gesprek over deze nieuwe verbinding. De trein kan grotendeels gebruik maken van bestaande infrastructuur, toch zullen er naar verwachting enkele aanpassingen nodig zijn. Ook zal, zoals vaak bij de introductie van een grensoverschrijdende trein, de nieuwe verbinding niet kostendekkend zijn. NS wil hierover afspraken maken, zodat de nieuwe treinen tijdig besteld kunnen worden. Reizigers krijgen dan niet alleen een nieuwe internationale verbinding, maar reizen ook met een gloednieuwe trein.

Update 26 mei 2021: Resultaten nadere verkenning Intercityverbinding Aken 
Klik hier voor de Kamerbrief over resultaten nadere verkenning Intercityverbinding Aken. 

De ambitie van NS is dat de trein voor kortere internationale reizen de logische eerste keuze is, zeker voor afstanden tot ca. 700 km. Dat draagt bij aan de klimaatdoelstellingen en is goed voor onze economie. Bovendien hebben regionale en lokale overheden, met name in de grensgebieden en de Randstad, wensen op het gebied van internationaal treinverkeer. Een Intercityverbinding Den Haag - Aachen is een mooie stap naar aansluiting van Nederland op het Duitse HSL-netwerk. Zo bieden we niet alleen een goede verbinding met Aken en de Duitse HSL, maar komen er ook in Nederland verbindingen bij die nu enkel met een overstap te maken zijn.

NS heeft in de zomer van 2020 aangegeven kansen te zien voor een IC-verbinding tussen Den Haag-Eindhoven-Heerlen-Aachen vanaf 2025. Op voorwaarde van exploitatie, beschikbaarheid van geschikt materieel en infrastructuur. Het onderzoek van ProRail geeft nu aan dat er vooral op infrastructuur, een van de belangrijke voorwaarden, nog grote stappen gezet moeten worden voor een directe IC-verbinding en die niet op korte termijn gerealiseerd kunnen worden. Daarnaast zijn mogelijk ook op het Duitse spoor knelpunten die snelle introductie van de verbinding belemmeren. De rechtstreekse verbinding kan nog mits er grote infra-investeringen gedaan worden en op een later moment dan in eerste instantie beoogd.