21
september
2010
|
00:00
Europe/Brussels

NS nodigt (bijna) afgestudeerde masterstudenten uit

Op donderdagavond 7 oktober organiseert NS in Utrecht een Trainees Tweetup voor bijna of pas afgestudeerde masterstudenten. Een bijeenkomst die door NS Trainees wordt ingevuld. NS komt daarmee tegemoet aan de veranderende behoefte van generatie Y, blijkt uit onderzoek van generatie-expert dr. Aart C. Bontekoning.

Dit is de eerste NS Trainees Tweetup, een meetup die vooral via Twitter en andere sociale media bekend wordt gemaakt. (Bijna) afgestudeerde masterstudenten of masters met niet meer dan een jaar werkervaring krijgen tijdens de Tweetup van de huidige trainees te horen hoe zij het selectietraject - de NS Talent Clinic - hebben ervaren. Hoe het NS Corporate Traineeship hen bevalt en aan welke projecten binnen NS je kunt meewerken.

Generatie Y zoekt vernieuwing Volgens een onderzoek van onafhankelijk onderzoeker en generatie-expert dr. Aart C. Bontekoning zoeken deze starters niet alleen naar persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke relevantie in hun werk. Maar wil de generatie Y – geboren tussen 1985 en 2000 – vooral meewerken aan verbeteringen, bijvoorbeeld in het openbaar vervoer. Het liefst maken ze daarbij gebruik van nieuwe media, zodat ze sneller toegang krijgen tot bepaalde informatie en deze kunnen gebruiken in het bedenken en uitwerken van ideeën voor de organisatie. 'NS is een werkgever die op veel fronten aan vernieuwing werkt. Dat bewijzen ze met deze tweetup, maar laten ze ook zien door de huidige trainees te laten bloggen over de projecten waar ze aan werken', aldus Bontekoning.

Volgens Bontekoning speelt ook het contact met leeftijdsgenoten bij deze generatie een grote rol in de keuze voor een werkgever. NS heeft enkele maanden geleden de NS Trainees Hyve opgezet. Hier verschijnen de blogs en tweets van negen verschillende trainees, waardoor direct een gesprek kan worden aangegaan met generatiegenoten.

De grote diversiteit aan projecten binnen NS geeft ook aan welke mogelijkheden een NS traineeship biedt', aldus Eline Pinkse Manager Recruitment & Employer Branding. 'De een is verantwoordelijk voor de productontwikkeling bij Kiosk, de ander verdiept zich in de wintermaatregelen en een derde zet op dit moment een wiki op voor verschillende NS afdelingen. Wie krijgt die verhalen nu beter over de bühne dan onze trainees zelf?'