Amsterdam,
01
juni
2015
|
15:59
Europe/Brussels

NS opent IJ-hal en IJ-passage op Amsterdam Centraal

  • Tweede hoofdentree en vrije doorgang zonder toegangspoortjes tussen centrum en IJ
  • Aantrekkelijke uitbreiding reizigersfaciliteiten, winkels en horecagelegenheden

Vanmorgen namen reizigers en bezoekers de tweede hoofdentree aan de IJ-zijde en de nieuwe westelijke passage zonder toegangspoortjes in gebruik. Met een speciale dans-act opende NS Stations feestelijk het eerste deel van deze IJ-hal en de IJ-passage. Gedurende de dag gaven diverse huurders extra aandacht aan de opening van hun nieuwe winkels. Eén daarvan is de eerste OV-Servicewinkel in Amsterdam waar door NS en GVB gezamenlijk reisinformatie wordt verstrekt. Ook werd bekend gemaakt dat 1 september Victoria’s Secret haar deuren opent op Amsterdam Centraal. Sinds vandaag is de middelste reizigerstunnel ook weer toegankelijk aan de IJ-zijde.

Met de komst van de IJ-hal en IJ-passage zorgt NS Stations voor een aantrekkelijke uitbreiding van reizigersfaciliteiten, winkels en horecagelegenheden. Het aanbod sluit aan op de wens van de reizigers en passanten die wat meer tijd op het station te besteden hebben, o.a. internationale toeristen en dagjesmensen.

In totaal is nu circa 6500 m2, van uiteindelijk 10.000 m2 extra ruimte voor faciliteiten en winkels toegevoegd aan het station. Zowel nationale als internationale merken zijn vanaf 1 juni te vinden op het station. Op www.mijnstation.nl/amsterdamcentraal is het totale aanbod van Amsterdam Centraal te vinden.

Vanuit de IJ-hal stappen reizigers straks makkelijk over tussen trein, metro, bus, pont of taxi. Zowel de midden-, de westtunnel als de nieuwe IJ-passage zijn via de IJ-hal bereikbaar. De hal wordt voorzien van toiletten, horecagelegenheden en reizigersfaciliteiten. Hier opent ook de eerste OV-Servicewinkel van Amsterdam waar reizigers terecht kunnen met vragen aan NS en GVB. Later dit jaar sluiten ook Connexxion en EBS aan met reizigersinformatie.

De IJ-passage bevindt zich tussen de westtunnel en de middentunnel en wordt voorzien van winkels op het gebied van mode, beauty en gifts. De passage is bovendien voorzien van een luxe bar. De passages bieden straks een vrije doorgang zonder toegangspoortjes tussen centrum en IJ.

Nieuwe merken op het station

Vanaf 1 juni zijn de volgende winkels en horecagelegenheden in de IJ-hal en IJ-passage geopend:

  • AH to go
  • AKO
  • Cheese & More
  • Claudia Sträter
  • Erica Kruiderijen
  • GWK
  • Julia’s
  • Lush
  • OV Servicewinkel (NS & GVB)
  • Rituals
  • Service Point (schoenen/sleutels etc.)
  • Sissy Boy
  • Starbucks

Daarnaast openden ook drie pop-up stores van Ben & Jerry’s, NS Hergebruik etalage en PinkyRose. PinkyRose is gevestigd in de luxe bar halverwege de IJ-passage.

De volgende winkels zullen de komende tijd gefaseerd open gaan:

  • Wagamama
  • The Döner Company
  • Swarovski
  • KIKO
  • The Chocolate Company
  • Le Clair
  • I Amsterdam Store
  • Exki
  • De Burgerij
  • Victoria’s Secret

Planning

Kondor Wessels Amsterdam start vanaf juni met de afbouw van het oostelijke deel van de IJ-halen de oostelijke passage, die straks de naam Amstel-passage zal dragen. Deze passage wordthet domein van dagverse producten. Zomer 2016 zullen deze delen worden geopend. Benthem Crouwel / Powerhouse Company / Merk X hebben de inrichting van de passages ontworpen.Het ontwerp van de IJ-hal is gemaakt door Wiel Arets Architects