17
juli
2013
|
00:00
Europe/Brussels

NS-reactie op NOS-berichtgeving over roodseinpassages

Vandaag bericht NOS over de veiligheid op het Nederlandse spoor in relatie
tot onder meer het aantal roodlichtpassages in 2012 en bijvoorbeeld het ongeval
bij Barendrecht. De berichtgeving is gebaseerd op de cijfers van de Inspectie
Leefomgeving en Transport (ILT). Deze cijfers gaan over de gehele spoorsector in
Nederland. In totaal zijn er 36 vervoerders op het Nederlandse spoor waar NS
Reizigers er één van is. NS Reizigers rijdt als vervoerder het meeste aantal
treinritten in Nederland en laat volgens het rapport een significante daling van
het aantal roodseinpassages zien. Onderstaand de reactie van NS op de
berichtgeving bij NOS:


  • Zoals het ILT-rapport laat zien daalde bij NS het aantal roodseinpassages
    ook in 2012 weer. Bij NS Reizigers (belangrijkste onderdeel NS) daalde het
    aantal van 141 naar 84 in de periode van 2007 tot en met 2012. NS is er alles
    aan gelegen deze dalende trend te continueren.

  • Door rood rijden is –net als op de weg-  voorlopig niet helemaal uit te
    sluiten (bijv. door zon, plaatsing seinen, menselijke factor). Het spoor is
    echter het veiligste vervoermiddel in Nederland (veiliger dan
    lopen/fietsen/autorijden), maar het kan en moet nog veiliger. Daarom is het goed
    dat ILT-rapportage ook duidelijk maakt dat de potentiële risico’s van de
    roodseinpassages verder zijn afgenomen.

  • ProRail en NS hebben het afgelopen jaar uitgebreide extra maatregelen
    genomen om het aantal roodseinpassages nog verder terug te brengen. Zo komen er
    nieuwe waarschuwingssystemen voor machinisten en medewerkers van de
    verkeersleiding. Ook wordt het vangnet ATB-vv verder voor €32 miljoen uitgebreid
    (van 1.700 seinen eind 2012 naar 2.500 in 2014).